"הבן שלי הולך למות": בכל שעה מתים בוונצואלה ילדים מתת-תזונה

בתוך שנה צפויים למות במדינה הדרום אמריקאית כשליש מהתינוקות מרעב. המאבק לחיים של ההורים שלהם מגיע לכך שנשים נאלצות למכור את שערן כדי להביא אוכל הביתה

ילד בוונצואלה
ילד בוונצואלה | צילום: חדשות עשר

28 ילדים, בעיקר תינוקות, מתים בכל יום בוונצואלה מתת-תזונה. נשים עוברות עיקור כדי לא ללדת, כי בתוך שנה, שליש מהתינוקות שנולדים במדינה צפויים למות. "אני מפחדת מאוד שהבן שלי הולך למות. הייתי רוצה לעזור לו. הוא אומר לי שהוא לא רוצה יותר לחיות כך, ואין לי עבודה", סיפרה אימו של ילד הסובל מתת-תזונה.

ונצואלה, אחת המדינות העשירות בעבר גוועת עכשיו ברעב. משבר פוליטי, עוד מימיו של הנשיא הוגו צ'אבס הופך בשנים האחרונות בימיו של יורשו, ניקולס מדורו, גם למשבר הומניטרי עצום. זה הולך ומתרחב, בעוד השלטון מנסה להסתיר מהעולם את המצב.

אם שמחפשת לילדיה אוכל ברחוב סיפרה: "לא נעים לנו. אנשים מסתכלים עלינו במבטים חשדניים. אנחנו מתקרבים לאנשים והם בורחים מאיתנו כאילו אנחנו חולים. אנחנו לא מצליחים למצוא עבודה ואוכל". אם נוספת לילדה הסובלת מתת-תזונה אמרה כי מכיוון שהיא כל כך רזה, הרופאים אומרים שאין מקום לצלעות שלה. "קשה לה לנשום כי אין לה מספיק בשר על העצמות", סיפרה.

ילד בוונצואלה
ילד בוונצואלה | צילום: חדשות עשר

לדברי ד"ר ליביה מצ'אדו, רופאת ילדים המתמחה בתזונה, "פעם נהגו להגיע אלינו אחת לחודש ילדים הסובלים מתת-תזונה חריפה. עכשיו, הם מגיעים אלינו בכל יום, אפילו כמה פעמים ביום".

נשים מוונצואלה מציעות את שערן למכירה בפרו ובקולומביה ב-21 דולר, פי שלושה מהשכר החודשי בוונצואלה. גם מעט הכסף שאוספות הנשים לא באמת עוזר, אין אוכל בחנויות. אזרחים פורצים בלי הפסקה לסופרים, אבל המדפים ריקים לחלוטין. "תראו לאיזה מצב הגענו, אני נאלצת למכור את השיער שלי כדי לקנות אוכל לילדיי", סיפרה אחת האימהות.

כמעט 80% מהתרופות והחיסונים נגמרו במדינה ומקרי השחפת והפוליו הולכים ומתרבים. אנשים מחפשים אוכל בפחים ובמזבלות עירוניות כדי להפיג את הרעב. אלו שהצליחו, עברו בחודשים האחרונים את הגבול לקולומביה יחד עם משפחתם. אבל ביממה האחרונה, כל ניסיון של אזרחים מוונצואלה לעבור נתקל בהתנגדות. קולומביה סוגרת בפניהם את הגבול.