לבנון: אל-חרירי השהה את התפטרותו מתפקיד ראש הממשלה

יום לאחר חזרתו למדינה, הצהיר ראש הממשלה: "נענתי לבקשת הנשיא עאון להמתין עם התפטרותי". עוד אמר: "ממדינתנו נדרשים מאמצים מיוחדים מול האתגרים שמולנו ובראשם - מדיניות אי ההתערבות בסכסוכים האזוריים"

ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי, נחת בבירות וביקר בקבר אביו
ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי, נחת בבירות וביקר בקבר אביו | צילום: רויטרס

יום לאחר שובו אל לבנון, הצהיר היום (רביעי) סעד אל-חרירי, ראש הממשלה שהצהיר על התפטרותו לפני כשבועיים, כי הוא משהה את התפטרות זו. לטענתו, ההשהייה היא היענות לבקשה של נשיא לבנון, מישל עאון.

"הגשתי את התפטרותי לעאון והוא הפציר בי לחכות", אמר אל-חרירי, "בחרתי להיענות לתקוותו זו". הוא הוסיף כי "ממדינתנו היקרה נדרשים מאמצים מיוחדים למול האתגרים שניצבים מולנו". בראש האתגרים ראש הממשלה מנה את מדיניות אי התערבות בסכסוכים אזוריים, בה הוא תומך, ו"כל מה שיפגע ביחסי האחווה עם אחינו הערבים".

>> כתבות נוספות בנושא:

שבועיים לאחר התפטרותו: ראש ממשלת לבנון אל-חרירי חזר למדינתו

המשבר בלבנון - דיווח: צרפת ומצרים פועלות להשארת אל-חרירי כראש הממשלה
חזרת אל-חרירי ללבנון לא תוציא אותה מהבוץ אליו נקלעה

ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי, נוחת בבירות
ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי, נוחת בבירות | צילום: רויטרס

לפני ששב אמש לביירות ביקר אל-חרירי בפריז, שם שהה מספר ימים ונפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. אתמול הגיע למצרים ונפגש עם נשיא המדינה, עבד אל-פתח א-סיסי. בדרכו ללבנון עצר בקפריסין לזמן קצר. עם הגעתו לבירה הלבנונית, ביקר בקבר אביו רפיק אל-חרירי, שנרצח בשנת 2005.

במצרים נפגש אל-חרירי עם א-סיסי ולאחר הפגישה אמר כי שוחח עימו "על היציבות של לבנון ועל הצורך שהלבנונים יתרחקו מהעימותים האזוריים". עוד הוא אמר כי הוא "מודה לא-סיסי על תמיכתו. מחר יום העצמאות וזה חג לכל הלבנונים".

אל-חרירי טען כי התפטר בשל ההתערבות האיראנית בלבנון וכי עשה זאת מסעודיה משום שהוא חשש שיתנקשו בחייו. התפטרותו גררה משבר פוליטי במדינה והכניסה אותה למרכז המתיחות האזורית בין סעודיה ואיראן. הנשיא מישל עאון ובכירים נוספים טענו כי הסעודים הכריחו אותו להתפטר, וחלק אף טענו כי הוא מוחזק שם בניגוד לרצונו.

מישל עאון, נשיא לבנון הנבחר
מישל עאון, נשיא לבנון הנבחר | צילום: רויטרס

בעודו היה בסעודיה, התראיין אל-חרירי והצהיר כי לא נחטף ואינו מוחזק בכוח: "רציתי לעורר הלם חיובי בלבנונים", אמר, "כדי שיבינו באיזה מקום מכריע אנחנו עומדים". לדבריו, ההתערבות האיראנית בלבנון הורסת את היחסים עם מדינות ערביות אחרות. הוא התפטר, מפני שהוא "לא יכל להיות היחיד שמבצע ויתורים בעוד אחרים עושים מה שהם רוצים".

אל-חרירי התייחס גם למצב בלבנון ואמר: "מה שקורה הוא סכנה עבור המדינה. לבנון מקבלת סנקציות מכל כיוון". על חיזבאללה אמר: "אני לא תוקף את הארגון בגלל שהוא פלג פוליטי, אלא בגלל שהוא מחריב את לבנון". על ישראל הוא אמר: "היא מעמידה פנים שהיא חברה של סעודיה, לבנון וכל המדינות הערביות - האם אנחנו לא מכירים את המשחקים האלה של ישראל?".