מדגם בחירות באוסטריה: השמרנים במקום הראשון, הימין הקיצוני המפלגה השנייה בגודלה

עם סגירת הקלפיות נראה כי סבסטיאן קורץ בן ה-31 נבחר להיות הקנצלר הבא של אוסטריה. המפלגה הסוציאל דומקרטית מאבדת את השלטון והופכת להיות השלישית בגודלה

סבסטיאן קורץ, שר החוץ של אוסטריה, במהלך יום הבחירות
קנצלר אוסטריה לשעבר סבסטיאן קורץ | צילום: רויטרס

מדגמי הבחירות שנערכו היום (ראשון) באוסטריה חוזים ניצחון למפלגת השמרנית (מפלגת העם האוסטרי) ולסבסטיאן קורץ בן ה-31 העומד בראשה. על פי כל המדגמים שנערכו הוא נבחר להיות הקנצלר הבא של אוסטריה, כשמפלגתו זוכה בכ-30% מהקולות.

המפלגה השנייה בגודלה היא מפלגת הימין הקיצוני, מפלגת החירות, שעל פי הסקרים צפויה לזכות ב-26-29%  מהקולות. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אם כן, מאבדת את השלטון ועל פי הסקרים הופכת למפלגה השלישית בגודלה עם 26% מהקולות.

>> הבחירות באוסטריה - כתבות נוספות:

יעשה היסטוריה? בגיל 31, שר החוץ הכריזמטי בדרך להפוך לקנצלר אוסטריה

שר החוץ בן ה-31 צפוי לעשות היסטוריה ולהפוך לקנצלר החדש

הסקרים שלפני הבחירות ניבאו את הניצחון לקורץ ואכן חזו מאבק על המקום השני בין הימין הקיצוני למפלגה הסוציאל דומקרטית, מאבק שלפי שעה זו נראה שהימין הקיצוני ניצח בו.

סבסטיאן קורץ, שר החוץ של אוסטריה, במהלך יום הבחירות
סבסטיאן קורץ, שר החוץ של אוסטריה, במהלך יום הבחירות | צילום: רויטרס

בעקבות הניצחון במדגמים, אמר קורץ כי הוא מעוניין להקים מפלגה יציבה, אך ישנן גם אופציות נוספות. במקביל, כריסטיאן קורן, מנהיג המפלגה הסוציאל דומקרטית והקאנצלר הנוכחי של אוסטריה, הצהיר כי אינו מתכוון להתפטר מראשות מפלגתו.

קורץ כיהן עד כה כשר החוץ בממשלת המשותפת לשמרנים ולסוציאל דמוקרטים, תחת הקנצלר כריסטיאן קרן מהמפלגה שספגה כעת מפלגה בבחירות. אחד התפקידים המשמעותיים אותם החזיק הוא "תיק האינטגרציה", במסגרתו היה אחראי על שילוב המהגרים באוסטריה. בהיותו בן 31, הוא הקנצלר הצעיר ביותר בתולדות אוסטריה.

"מפלגת החירות האוסטרית" נמצאת מימין לקורץ ו"מפלגת העם האוסטרי". מדובר במפלגה קיצונית בעמדותיה ופופוליסטית אשר בראשה עומד היינץ כריסטיאן שטראכה. שורשי המפלגה נטועים בעברה האנטישמי של אוסטריה. בבחירות לנשיאות ב-2016 כמעט נחלה המפלגה ניצחון היסטורי. במאזן הכוחות המסתמן, הימין הקיצוני הופך להיות "ממליך המלכים" - מפלגת החירות תוכל לקבוע מי יהיה הקנצלר הבא וכמעט בטוח שתכריע לטובת קורץ.

סבסטיאן קורץ, שר החוץ של אוסטריה
סבסטיאן קורץ, שר החוץ של אוסטריה | צילום: רויטרס

שטראכה פוסל היום כל שיוך בין מפלגתו לקיצוניות או גזענות, אך נחשב בעיני מבקריו כדמות בעייתית. בצעירותו אף נעצר על ידי המשטרה הגרמנית בכנס שחיקה את תנועת הנוער "צעירי היטלר". את הזדהותו עם הניאו-נאציזם בצעירותו הוא שולל כיום בשל היותו "טיפש, תמים וצעיר".

תומכי מפלגת הימין הקיצוני באוסטריה
תומכי מפלגת הימין הקיצוני באוסטריה | צילום: רויטרס