ארה"ב: "כל איום עלינו ועל בעלות בריתנו ייענה בתגובה צבאית מסיבית"

שר ההגנה האמריקני הגיב לניסוי הגרעיני שביצעה קוריאה הצפונית ואמר כי למדינתו אופציות צבאיות רבות להגן על עצמה ועל בנות בריתה: "לא מחפשים השמדה מוחלטת", הדגיש. פרשנות: לפיונגיאנג אין מה להפסיד - וטראמפ יודע זאת היטב

ג'יימס מאטיס, שר ההגנה האמריקני | צילום: רויטרס

ג'יימס מאטיס, שר ההגנה בממשל ארצות הברית, הגיב אמש (ראשון) לניסוי הגרעיני שביצעה קוריאה הצפונית. הוא הבטיח כי כל איום על ארצות הברית ובעלות בריתה יענה בתגובה צבאית מאסיבית.

 

"לארה"ב יש אופציות צבאיות רבות והנשיא תודרך לגבי כל אחת מהן", אמר מאטיס, "כל איום על ארה"ב, הטריטוריות שלה או בעלות בריתה יענה בתגובה צבאית עוצמתית". הוא הוסיף כי למדינתו יש את היכולת להגן על עצמה ועל יפן, גואם וקוריאה הדרומית.

>> לכתבות נוספות בנושא:

טראמפ : "שוקלים לעצור את הסחר עם כל מי שעושה עסקים עם קוריאה הצפונית"

טראמפ: "קוריאה הצפונית מסוכנת לארה"ב - היא מבינה רק דבר אחד"

אחרי הניסוי בפצצה שיכולה להשמיד את טוקיו: כל צעד עלול להוביל למלחמה גרעינית

"המחויבות כלפיהן קשוחה", אמר והוסיף: "אנחנו לא מחפשים השמדה מוחלטת של קוריאה הצפונית ויש לנו הרבה אופציות שמתאימות לכך". כאש רעידת האדמה שהורגשה הלילה במדינות השכנות לא הותירה מקום לספק לכך שקוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעיני, השישי במספר והגדול ביותר אי פעם.

צילום: רויטרס

בווידאו: דבריו של שר ההגנה מאטיס

 

פרשנות: לקוריאה הצפונית אין מה להפסיד - וטראמפ יודע זאת היטב

הגינויים נשמעו מקיר לקיר, אבל הערב אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא שוקל אופציות נוספות על מנת להתמודד עם האיום, בהן עצירת המסחר עם מדינות שעושות עסקים ען פיונגיאנג. כשנשאל אם יתקוף צבאית אומנם ענה "נחכה ונראה", אבל לפי שעה הדיפלומטיה עדיין הדרך המועדפת.

טראמפ כינס את צוות היועצים לביטחון לאומי, והציג כוונה ללכת על עוד סנקציות ולהשאיר את הפתרון הצבאי כאופציה אחרונה. למעשה הצעתו מכוונת כאיום ישיר כלפי סין, שהיא המדינה שמנהלת את קשרי המסחר העמוקים ביותר עם הצפון קוריאנים. התגובה המדודה יחסית של טראמפ מצביעה על הרצינות שבה הממשל לוקח את הניסוי הגרעיני האחרון.

חשיבות הניסוי בכלל נעוצה בטענה של הטלוויזיה הצפון קוריאנית כי הצליחו למזער את פצצת המימן כך שאפשר יהיה להתקינה על טילים שיגיעו עד ארה"ב. גם קוריאה הדרומית גינתה כצפוי בחריפות, אך הציעה להחמיר את הסנקציות לצד העברת הצבא לכוננות עליונה.

שיגור הטיל הבליסטי של קוריאה הצפונית אל מעל יפן
שיגור הטיל הבליסטי של קוריאה הצפונית אל מעל יפן | צילום: רויטרס

טראמפ הגדיר את הדיקטטורה כמסוכנת והטיל ספק ביכולת לפתור את המשבר בדרכי שלום בציוץ בטוויטר, אבל למרות זאת הוא לא זנח כאמור את הסנקציות. לכאורה אזלו הפתרונות הדיפלומטיים וטראמפ צריך להחליט אם להכיל האיום או לפעול צבאית, אלא שלמשטר בצפון קוריאה אין מה להפסיד. תקיפה כנגדה עלולה להוביל לעימות רחב שיגרור מחיר כבד בשני הצדדים, וטראמפ יודע זאת היטב.

ברוסיה לא חסכו מילים קשות בגיניים אבל קראו גם לאיפוק וחידוש המגעים הדיפלומטיים. נשיא המדינה ולדימיר פוטין שוחח עם הנשיא הסיני שי כדי לוודא שהדברים לא יצאו משליטה. לא ברור מה פוצץ בניסוי, אבל ברור שהוא העוצמתי ביותר. גם פוטין הבהיר כי כל האופציות על השולחן.