ישראלי בין הפצועים בפיגוע בברלין; רשמית - מדובר באירוע טרור

12 אנשים נהרגו בפיגוע בברלין ו-48 נפצעו בהם ישראלי כבן 60 שפצוע קשה. 18 מהפצועים במצב קשה. קנצלרית גרמניה מרקל אמרה כי היא "המומה, מזועזעת ועצובה באופן עמוק". נהג המשאית הדורסת הוא פקיסטני בן 23 בשם נאבד ב' שנעצר והכחיש מעורבות באירוע. שר הפנים הגרמני: אירוע הדריסה - פיגוע טרור

זירת פיגוע דריסה בברלין
זירת פיגוע דריסה בברלין | צילום: רויטרס

משרד החוץ אישר כי בין הפצועים מהפיגוע בברלין שבו נהרגו 12 אנשים ו-48 נפצעו ישנו ישראלי כבן 60 שנפצע קשה, והוא מאושפז בבית החולים ללא סכנה לחייו. הרב הראשי של ברלין, יהודה אליקים טייכטל, ביקר את הפצוע וסיפר כי אשתו של הפצוע נעדרת. הפצוע סובל משברים, עבר ניתוח ונמצא כעת בהרדמה, כך לפי הרב.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי היא "המומה, מזועזעת, ועצובה באופן עמוק" בעקבות ההתקפה על שוק חג המולד. היא הוסיפה גם כי יהיה "מבחיל במיוחד" לגלות שמבקש מקלט שפנה לגרמניה לעזרה ביצע את הפיגוע. מרקל זימנה בכירים במערכת הביטחון הגרמנית לדיון על תגובת הממשלה לפיגוע הקטלני.

>> לכתבות נוספות בחדשות 10:

רצח השגריר הרוסי בטורקיה: נעצרו שישה חשודים במעורבות ברצח
החלה חקירתו של גטאס, החשוד בהעברת מידע וטלפונים סלולריים לאסירים

בכיר בחברה של שטיינמץ נעצר בחשד למעורבות בשוחד לנשיא גיניאה לשעבר

פיגוע דריסה בשוק חג מולד בברלין
פיגוע דריסה בשוק חג מולד בברלין | צילום: רויטרס

"אין לנו ספק כי התקרית היא מתקפה, האדם שנעצר מכחיש את המעורבות שלו בתקרית. אסור לנו לאפשר לפיגוע להרוס את אורח חיינו, לא ניתן לפחד לשלוט בחיים שלנו", אמר תומס דה מאייזירה, שר הפנים הגרמני. "האדם שביצע את הפיגוע הגיע ככל הנראה מפקיסטן, מסמכי בקשת המקלט המדיני שלו לא מולאו לגמרי, הוא לא היה בשום מאגר מידע על חשודים לפעילי טרור".

עוד אמר דה מאייזירה כי מבין 48 פצועי הפיגוע, 18 מתוכם מוגדרים במצב קשה - וכי רק חלק מהקורבנות זוהו. "נראה שלאחד הפצועים יש פצע ירי, עדיין לא מצאנו את הנשק ממנו הוא נורה. אף ארגון לא קיבל עליו את האחריות לפיגוע בצורה שבה אנו מכירים. שוקי חג המולד מחוץ לברלין ואירועים גדולים אחרים צריכים להתקיים כרגיל".

לפי גורמי ביטחון בגרמניה, החשוד בביצוע הפיגוע הוא מהגר מפקיסטן בן 23 בשם נאבד ב', שנלכד ומכחיש את מעורבותו. הוא הגיע לגרמניה בפברואר האחרון והשתמש בהיתר שהייה זמני מאז יוני האחרון. המשטרה הכירה אותו מכיוון שביצע עבירות קטנות. הוא התגורר במרכז פליטים - האנגר בשדה התעופה "טמפלהוף" בברלין שהוסב למטרה זו.

החשוד בפיגוע בברלין, יושב בניידת משטרה כשראשו מכוסה
החשוד בפיגוע בברלין, יושב בניידת משטרה כשראשו מכוסה | צילום: בילד

המשטרה הגרמנית מעריכה כי המשאית הוסעה במתכוון אל תוך הקהל והם עובדים לפי הנחה כי מדובר באירוע טרור, כך לפי חשבון הטוויטר של המשטרה. הקנצלרית מרקל אמרה גם היא כי היא מניחה שמדובר באירוע טרור.

המשאית התנגשה באנשים שהתאספו אתמול בערב סביב בקתות עץ שבהם הוגשו יין חם ונקניקיות מתחת לכנסיית הקיסר וילהאם שנותרה כשריד לאחר מלחמת העולם השנייה בלב מערב ברלין לשעבר.

על פי עיתון גרמני, כוחות מיוחדים פשטו על ההאנגר שמשמש כמרכז פליטים בשדה התעופה "טמפלהוף" בשעה 4 לפנות בוקר. כנראה שהמפגע היה רשום שם. בבוקר היום המשאית השחורה שבעזרתה בוצע הפיגוע עדיין עמדה במקום.

זירת הפיגוע בשוק חג המולד בברלין
זירת הפיגוע בשוק חג המולד בברלין | צילום: רויטרס

המגזין הגרמני "פוקוס" מצטט את שר הפנים של מדינת ברנדנבורג בגרמניה שאמר כי אחד ההרוגים בפיגוע מת לאחר שנורה, כנראה שזהו הנוסע הפולני שנמצא במשאית. "הוא היה קורבן ולא התוקף" אמר שר הפנים של ברנדנבורג, "הוא נמצא מת בתוך המשאית אך לא היה בשליטה על המשאית".

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד הכריז על כוננות טרור גבוהה במדינתו. בתוך כך הודיעה משטרת לונדון כי הם בוחנים את תוכניות הביטחון להגנה על אירועים ציבוריים בתקופה החגיגית הקרובה. זאת בעקבות התקיפות בגרמניה ובטורקיה, שם הרג מתנקש את השגריר הרוסי לטורקיה "למען האנשים בחלב".

נשיא רוסיה פוטין שלח את תנחומיו לגרמניה ואמר כי הוא המום. "הפשע הזה נגד אזרחים שוחרי שלום הוא מזעזע בפראיות הצינית שלו", כך כתב פוטין לקנצלרית גרמניה מרקל ולנשיא המדינה יואכים גאוק, לפי הצהרה באתר הקרמלין.

מנפרד וובר, מנהיג המפלגה הימנית קיצונית "המפלגה האירופאית של העם" אמר: "זו לא התקפה על המדינה, זו התקפה על דרך החיים שלנו, על החברה החופשית שבה אנחנו רשאים לחיות".

זירת הפיגוע בשוק חג המולד בברלין
זירת הפיגוע בשוק חג המולד בברלין | צילום: רויטרס