בצל ההמתנה ל-F35 - טראמפ תוקף: "התכנית לפיתוח המטוס יצאה משליטה"

הנשיא האמריקני הנבחר תקף את תכנית הפיתוח של המטוס, ואף אמר כי יפסיק את הרכישה. "מיליארדי דולרים ייחסכו ברגע שאכנס לתפקידי ב-20 לינואר", אמר. דבריו גרמו לירידה חדה בשוויה של היצרנית "לוקהיד מרטין"

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, בעצרת בחירות בניו המפשייר
דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, בעצרת בחירות בניו המפשייר | צילום: Getty Images
דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקני לנשיאות ארצות הברית, בעצרת בחירות באיווה
דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקני לנשיאות ארצות הברית, בעצרת בחירות באיווה | צילום: רויטרס

כשברקע הציפייה הדרוכה לנחיתתו של מטוס ה"אדיר", ה-F35 בישראל, תקף אחר הצהריים (שני) הנשיא הנבחר של ארצות הברית, דונלד טראמפ, את הפרויקט היקר והבעייתי. "התכנית לפיתוח המטוס יצאה משליטה, מיליארדי דולרים ייחסכו ברגע שאכנס לתפקידי ב-20 לינואר". דבריו של טראמפ גרמו לירידה של שלושה אחוזים במסחר בשוק ההון לחברת "לוקהיד מרטין", יצרנית המטוס.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה מתבטא טראמפ ביחס לצורך בחיסכון בפיתוח המטוסים. לפני כשבוע התייחס הנשיא האמריקני הנבחר למטוס בואינג הנשיאותי וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בואינג בונה מטוס אייר פורס 1 חדש לנשיאים הבאים, אך העלויות יצאו משליטה והן מעל לארבעה מיליארד דולר. בטלו את ההזמנה".

>> לכתבות נוספות בחדשות 10:

דיווח: צבא סוריה השלים את כיבוש חלב, המורדים נסוגים

עמרי ועילי ניר הובאו למנוחות: "מי תיאר לעצמו שתיפלו חבוקים לתהום"

הבית היהודי: מצאנו פיתרון שישאיר את תושבי עמונה על הגבעה

 

מטוס F-35 של חיל האוויר הבריטי
מטוס F-35 של חיל האוויר הבריטי | צילום: Getty Images

טראמפ אינו היחיד שיצא נגד הפרויקט. "F35 אינו בשל ומספק יכולת לחימה מוגבלת. יש במטוס כשלים משמעותיים רבים", אמר הממונה על בחינת מערכות הנשק במשרד ההגנה האמריקאי, ד"ר מייקל גילמור, בפני חברי הקונגרס האמריקני לפני מספר חודשים.

גילמור פירט בפני חברי הקונגרס רשימה ארוכה של מחדלים, שהיכו בתדהמה את חברי הקונגרס והמומחים שעוקבים אחר הפרויקט. "נכון לינואר 2016 יש בתוכנית 931 כשלים מתועדים ובלתי פתורים. 158 מהם בקטגוריה 1. כלומר, כשלים שעלולים לגרום למוות ולעצירת הייצור", כך גילמור.