למורת רוחו של נתניהו: הסכסוך הישראלי-פלסטיני - במוקד עצרת האו"ם

טרם המראתו לניו יורק הצהיר נתניהו כי בכוונתו להפנות את נאומו לטובת המאבק בטרור העולמי, אך נשיא ארה"ב ומזכ"ל האו"ם בחרו דווקא להזכיר למנהיגי העולם את הסכסוך המזרח תיכוני, תוך ביקורת קשה על ישראל. מחר צפויים נתניהו ואובמה להיפגש בשולי העצרת, במטרה לשווק את ההסכם הסיוע

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם בעצרת הכללית של האו"ם
נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

אחרי שנים בהם היה הגרעין האיראני מושא הדיון העיקרי בעצרת האו"ם, נראה כי כעת דווקא הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא הנושא החם. היום (שלישי) נאמו אובמה ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון, ושניהם עסקו בהבלטה בסוגיה המזרח תיכונית, תוך ביקורת קשה על מדיניות ישראל בשטחים.

נתניהו מצדו לא מעוניין לעסוק במשא ומתן התקוע עם הפלסטינים, אלא דווקא בסוגיית הטרור הגלובלי. עם זאת מחר צפוי רה"מ להיפגש עם אובמה בשולי העצרת, שם ללא ספק הסכסוך עם הפלסטינים יהיה נושא השיחה העיקרי.

מלבד הסכסוך צפויים השניים לדון גם בהסכם הסיוע שנחתם בשבוע שעבר בין ישראל לארה"ב. האינטרס של שני הצדדים הוא לשווק את ההסכם לעולם, תוך ניסיון להימנע ככל שניתן מחילוקי הדעות הרבים בין ירושלים לוושינגטון סביב טיבו של ההסכם.

>> לכתבות נוספות בחדשות 10:

פרסום ראשון: השחקן משה איבגי נחקר שוב בפרשת ההטרדות המיניות

תיעוד: הפלת מל"ט חמאס על ידי מטוס חיל האוויר

תיעוד היסטורי נדיר מסוריה: הוצאתו להורג של אלי כהן

 

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם בעצרת הכללית של האו
נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

ובתוך כך התגייסו היום 88 סנטורים כדי להגן מפני החלטות שיכול לבצע אובמה כנגד ישראל בחודשיים האחרונים לכהונתו. הסנטורים, רפובליקנים ודמוקרטים, פנו לנשיא האמריקני בבקשה שלא יאפשר החלטה של מועצת הביטחון באו"ם כנגד ישראל.

מחר ינסה נתניהו במהלך הפגישה להבין מאובמה לאן פני הדברים, ומה בכוונתו לעשות ביחס להצהרותיו בנוגע לסכסוך בטרם יסיים את תפקידו. לנסיעה הזו היה אמור להצטרף רן ברץ, שמינויו לראש מטה ההסברה כזכור בוטל בשל פוסטים שפרסם בפייסבוק נגד מדיניות ארה"ב, אולם הנסיעה הזו בוטלה - ככל הנראה על מנת להמנע מאי נעימויות.

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

לפני נאום נתניהו: אבו מאזן ינאם ויאשים את העולם בהצהרת בלפור

מלבד נתניהו שינאם מחר בעצרת, צפוי לשאת דברים גם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן - עוד לפניו. לחדשות 10 נודע כי הוא צפוי לדבר על מספר נושאים, ובראשם - האשמת ישראל במעגל האלימות בשטחים ובפנים הקו הירוק. יו"ר הרשות מודע היטב לרוח הגבית שהוא צפוי לקבל בהקשר לכך, ובכוונתו לנצל את הבמה החשובה.

המנהיג הפלסטיני צפוי גם להאשים את העולם לסכסוך, ולטעון כי הצהרת בלפור ב-1917 היא זו שגרמה למעגל הדמים הזה. לאחר שיטען כך צפוי אבו מאזן לבקש מהעולם "לתקן" את מה שנעשה. כמו באן קי-מון ואובמה, ישנו סיכוי גבוה שיהיה זה הנאום האחרון של ראש הרשות בעצרת הכללית.