רוסיה מושעית סופית מתחרויות האתלטיקה באולימפיאדת ריו 2016

בית הדין לערעורים בספורט בלוזאן שבשוייץ דחה את ערעורה של רוסיה, וקבע כי 68 האתלטים שתכננה לשלוח לריו יצטרכו להישאר בבית. האם כעת שאר המשלחת תהיה הבאה בתור?

ילנה איסינבייבה, קופצת רוסיה במוט
ילנה איסינבייבה, קופצת רוסיה במוט | צילום: רויטרס
ילנה אינסבייבה פוסלת וזוכה בארד
ילנה אינסבייבה פוסלת וזוכה בארד | צילום: רויטרס

נבחרת האתלטיקה של רוסיה מחוץ לריו - האם זו רק ההתחלה?

בית הדין לערעורים בספורט (CAS) בלוזאן שבשוייץ דחה היום (חמישי) את ערעורה של ההתאחדות הרוסית, וקבע כי בשל פרשיית הסימום, 68 האתלטים שהתכוונה המדינה לשלוח לאולימפיאדת ריו 2016 לא יוכלו להתחרות.

העונש הוטל על ידי התאחדות האתלטיקה הבינלאומית, IAAF, לאחר שהתגלתה פרשת הסימום והטיוח בחסות מוסדותיה של המדינה, ולאחר המלצה שהועברה לוועד האולימפי מוקדם יותר השבוע.

מצד שני, ייתכן שזה לא הסוף לבשורות הרעות עבור הרוסים: הוועד האולימפי הבינלאומי שוקל להשעות את כל המשלחת הרוסית מהמשחקים האולימפיים - מה שעלול להוביל להשלכות מרחיקות לכת על המשחקים.

שר הספורט של רוסיה, ויטאלי מוטקו
שר הספורט של רוסיה, ויטאלי מוטקו | צילום: רויטרס

ברוסיה זעמו על ההחלטה - מהדרגים הבכירים ביותר בממשל, עד לנציגיהם הבולטים של הספורטאים. "זו ההלוויה של ענף האתלטיקה", אמרה קופצת המוט האגדית ילנה איסינבייבה, אולי השם הגדול ביותר במשלחת שתכננו הרוסים לשלוח לריו 2016. בקרמלין הודיעו כי ייתכן והנשיא ולדימיר פוטין ייפגש עם חברי המשלחת בקרוב.

ויטאלי מוטקו, שר הספורט הרוסי, אמר כי הוא מצר על ההחלטה, לאחר ערעורם של הספורטאים - שלא הואשמו בשימוש בסמים - על ההחלטה. "לרוע המזל, הוצב כאן תקדים לגבי אחריות קולקטיבית הנופלת על ספורטאים יחידים. לא נוכל להשלים עם המצב כפי שהוא כרגע".

בתחילת השבוע, הוגש דוח של הפרופסור הקנדי למשפטים ריצ'רד מקלארן, על היקף תופעת הסימום בחסות מוסדות המדינה בספורט האולימפי הרוסי. על פי הדוח החריף, "משרד הספורט הדריך, שלט ופיקח על מניפולציות שבוצעו בתוצאות הבדיקות והדגימות של הספורטאים הרוסיים, כולל שיתוף פעולה מצד שירותי הביטחון הפדרליים, הגוף המפקח על אימוני הספורט, ומעבדות בסוצ'י ובמוסקבה".