יריבו של ארדואן על האשמתו בניסיון ההפיכה: "מעליב שמייחסים לי קשר לזה"

פטחולה גולן, המנהיג הרוחני שגלה לארה"ב, התייחס לטענות לפיהן הוא עומד מאחורי המרד. "אני עצמי סבלתי בעבר מהפיכה, אין לי קשר לזה", אמר. מוקדם יותר אמר רה"מ הטורקי כי הוגשה בקשת הסגרה לארה"ב, אך קרי הכחיש • במקביל: ארדואן פיטר 2,745 שופטים, שישה מהם שופטי ביהמ"ש העליון

פתהולה גולן, האיש המואשם ע"י הממשל הטורקי בתכנון ניסיון ההפיכה במדינה
פתהולה גולן, האיש המואשם ע"י הממשל הטורקי בתכנון ניסיון ההפיכה במדינה | צילום: רויטרס

המנהיג הרוחני המזוהה עם ההתנגדות לשלטון ארדואן בטורקיה, פטחולה גולן, התייחס אחר הצהריים (שבת) לראשונה להאשמות ההממשל הטורקי כי הוא עומד מאחורי המרד. בהודעה שפרסם גולן, שגלה מטורקיה לארה"ב, הוא גינה בחריפות את ניסיונות ההפיכה במדינה.

"הממשלה צריכה להיבחר בתהליך דמוקרטי ולא באמצעות כוח", אמר גולן והוסיף כי "בתור מי שסבל ממהפכה, מעליב שמייחסים לי קשר להפיכה". מוקדם יותר אמר ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, כי הוגשה בקשה רשמית לארה"ב להסגיר את גולן לטורקיה. עם זאת, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי טען כי מעולם לא הוגשה בקשה כזו.

על פי כלי התקשורת בטורקיה, מי שמפקד על כוחות המרד הוא מי שהיה עד לא מזמן מפקד חיל האוויר, אקין אוזטורק. בנוסף טענו אנשי ארדואן כי אנשי חיל האוויר שעומדים מאחורי ניסיון המרד הם גם אלו שעומדים מאחורי הפלת המטוס הרוסי בגבול טורקיה-סוריה בחודש נובמבר בשנה שעברה.

אקין אוזטורק, מפקד חיל האוויר הטורקי
אקין אוזטורק, מפקד חיל האוויר הטורקי | צילום: ללא קרדיט

על פי דיווחים שונים, סך הכל נהרגו במהומות מאז אמש 161 בני אדם, בהם חיילי המורדים וכן שוטרים ואזרחים תומכי ארדואן. בנוסף נפצעו מעל 1,400 איש, וכ-2,800 נעצרו. הנשיא הטורקי שלח גם בשעות הצהריים מסרונים לעם בטורקיה, הקוראים להם "לצאת לרחובות ולעמוד לצד הדמוקרטיה".

במקביל, ביוון דווח על שמונה חיילים, ככל הנראה מהמורדים, שהגיעו למדינה במסוק צבאי וביקשו מקלט מדיני. עוד דווח שם כי מורדים השתלטו על בסיס חיל הים הטורקי סמוך ליוון, ולקחו בשבי את מפקד הצי. על המסוק היו קצינים זוטרים. לאחר מכן שר החוץ הטורקי צ׳אבושאולו שוחח עם מקבילו היווני שאמר לו ש-8 המורדים שנמצאים ביוון יועברו לטורקיה בהקדם.

בתוך כך, הנהלת המשפט הטורקית פיטרה היום כמעט את כל השופטים במדינה, 2,745 במספר, בהם גם חמישה שופטי בית המשפט העליון. מוקדם יותר אמר ראש הממשלה הטורקי, בינאלי יילדירים כי בטורקיה ינסו לשנות את החוקה, על מנת לשפוט את המעורבים במרד למוות על בגידה.

במהלך היום נפתח מחדש לתנועה מיצר בוספרוס ובשעות הערב גם צפויות להתחדש כלל הטיסות היוצאות והנכנסות מנמל התעופה אטאטורק שבאיסטבנול, בהן גם הטיסות מישראל ואלה שעתידות לנחות בארץ.

חייל טורקי נעצר על ידי המשטרה אחרי ההפיכה הצבאית שנכשלה
חייל טורקי נעצר על ידי המשטרה אחרי ההפיכה הצבאית שנכשלה | צילום: רויטרס