יורשו של עימאד מורנייה נהרג בתקיפה בסוריה

חיזבאללה דיווח כי מפקד הזרוע הצבאית של הארגון, מוסטפא בדר א-דין, נהרג בתקיפה שאירעה השבוע על בסיס סמוך לנמל התעופה של דמשק. "חוקרים את נסיבות הפיצוץ שגרמו למותו". ההערכה היא שישראל לא אחראית לתקיפה

מוסטפא בדר א-דין
מוסטפא בדר א-דין | צילום: ללא

חיזבאללה הודיע הלילה (שישי) כי בכיר הארגון מוסטפא בדר א-דין נהרג בתקיפה בסוריה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, א-דין נהרג ביום שלישי האחרון. בהודעה הרשמית של הארגון אין כל אזכור למעורבות ישראלית באירוע, אולם כלי תקשורת ערביים קושרים בין מותו של מי שנחשב ליורשו של עימאד מורנייה לבין חיל האוויר הישראלי, אולם גורמים המעורים בלחימה בסוריה מעריכים כי ישראל לא עומדת מאחורי התקופה. בישראל לא מתייחסים לדיווחים.

בעיתון "אל-אחבר" המזוהה עם חיזבאללה דווח ש"מפקד הג'יהאד הדגול, מוסטפא בדר א-דין, נהרג למען אללה ליל אמש. אופי הפעולה שהביאה למותו טרם התבררה. אף גורם רשמי לא חשף פרטים בנוגע למה שהתרחש ומן המצופה שחיזבאללה יודיעו על מותו היום בבוקר". זמן קצר לאחר מכן פרסם חיזבאללה הודעה רשמית על מותו של א-דין. בהודעה מאוחרת יותר נמסר כי מותו נגרם בפיצוץ שמקורו לא ידוע. בחיזבאללה אמרו כי הם פועלים "לבחון את אופי הפיצוץ ונסיבותיו, בין אם נגרם מתקיפה אווירית, טילים או ארטילריה".

על פי ההודעה של הארגון השיעי, א-דין, גיסו של עימאד מורנייה, שחוסל בשנת 2008, ומי שנחשב ליורשו כרמטכ"ל חיזבאללה, "לקח חלק ברוב המבצעים של ההתקוממות האסלאמית מאז 1982. אחרי חיים מלאים בג'יהאד, שבי, פציעות והישגים איכותיים, סיים א-דין את חייו במות קדושים".

מוסטפא בדר א-דין
מוסטפא בדר א-דין | צילום: רויטרס

בדר א-דין, בן 55, נידון למוות בכווית בשל חלקו בפיגועים שבוצעו במדינה בשנת 1983. הוא נמלט מהכלא אחרי פלישת כוחותיו של נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, למדינה. הוא נחשב למחליפו של מורנייה, עד ששמו עלה בראש רשימת המבוקשים בהתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי ב-2005. בארגון ניסו להרחיקו מהמעגל הבכיר ביותר והוא ככל הנראה הועבר לתפקידים אחרים והשתלב במערך הלוחם בסוריה.

בדר א-דין היה נתון לסנקציות מצד הממשל בארצות הברית עליהן הוכרז בשנה שעברה בשל מעורבותו בלחימה בסוריה. בהודעת משרד האוצר האמריקני בנושא נטען כי בדר א-דין אחראי לפעילות המבצעית של חיזבאלללה בסוריה משנת 2011. עוד נטען אז כי הוא ליווה את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, כשהיה מגיע לסוריה לשיחות תיאום אסטרטגי עם נשיא סוריה, בשאר אסד.

אם אכן מדובר בחיסול, הוא מצטרף למותם של בכירי חיזבאללה אחרים בשנים האחרונות, בראשם והאחרון בהם של סמיר קונטאר שמת בדצמבר האחרון. החיסול של קונטאר, מסמלי ארגון הטרור השיעי, לצד עמיתו עיסאם שעלאן, היווה רק חוליה אחת בשרשרת של פעולות שפוגעות בארגוני הטרור הסמי-מדינתיים שניצבים על גבולות ישראל.