ההדלפה הגדולה בהיסטוריה: כך הלבין פוטין מיליארדי דולרים

בהדלפה הגדולה ביותר של השנים האחרונות, נחשפו מיליוני מסמכים של חברת עורכי הדין הרביעית בגודלה בעולם שסייעה ללקוחותיה להלבין הון ולהתחמק מתשלום מיסים. בתחקיר חובק עולם נחשפים שמותיהם של 72 מנהיגים בעבר ובהווה, שזכו להיות חלק מהרשימה המפוקפקת. מהבולטים שבהם: הנשיא הסורי בשאר אסד והכדורגלן הארגנטינאי המפורסם ליאו מסי

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

על פי דיווחים בכלי התקשורת ברחבי העולם, מיליוני מסמכים של חברת עורכי הדין הרביעית בגודלה בעולם "Mossack Fonsec" היושבת בפנמה הודלפו הלילה (ראשון) וחשפו את מקלטי המס של עשירי העולם.

בתחקיר, שלו שותפים גופי תקשורת בעשרות מדינות בעולם ובהם העיתון הבריטי "גארדיאן", רשת ה-BBC, וגם עיתון "הארץ" הישראלי, נחשף כיצד פוליטיקאים ואישי ציבור שונים ברחבי העולם מסתירים את פעילותם במקלטי מס.

התחקיר מבוסס על הדלפה של כמעט 12 מיליון מסמכים שאותם ניתחו העיתונאים במשך כשנה. המסמכים מראים כיצד סייעה החברה ללקוחותיה להלבין הון ולהתחמק מסנקציות שהוטלו עליהם וכן מתשלום מסים.

במרכז התחקיר עומדים מקורביו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שהעבירו בחשאי סכום של כשני מיליארד דולרים באמצעות נתיב סודי המורכב מבנקים וחברות שונות. מהדיווחים עולה כי נתיב המיליארדים של פוטין עובר בין מספר מדינות ובהן בפנמה, רוסיה, שוויץ וקפריסין.

ברשימה נמצאים 72 ראשי מדינות בהווה ובעבר, ומלבד הנשיא הרוסי מככבים בה בין היתר הכדורגלן המפוסם ליאו מסי, נשיא סוריה, בשאר אסד, ונשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק.