זעם בפנטגון על התמונות מאיראן: מדוע החיילים האמריקנים לא התנגדו?

המסר שיוצא מאיראן עם פרסום התמונות המשפילות של החיילים האמריקנים הוא לא רק כלפי ארה"ב - אלא גם כלפי המדינות האחרות, המתנגדות לאיראן, במפרץ הפרסי ובחצי האי ערב. בממשל האמריקני דווקא מברכים על הסיום המהיר של הפרשה, גם אם בעיניים ערביות הוא נתפס כהשפלה

מלחים אמריקנים שנשבו באיראן לאחר שחדרו בטעות למים האיראניים
מלחים אמריקנים שנשבו באיראן לאחר שחדרו בטעות למים האיראניים | צילום: הטלוויזיה האיראנית

התמונות שהתפרסמו הערב (רביעי), של מלחים אמריקנים על ברכיהם כשידיהם מורמות מעל לראשים - שמשדרת הטלוויזיה האיראנית - שונות מאוד מהתמונה הפסטורלית כמעט של תקרית זניחה, שניסה ממשל אובמה לשווק.

לאיראנים היה צוות צילום על כלי השיט, שעצר את הסירות האמריקניות, לאחר שאלה נסחפו לזמן קצר לתחום המים הטריטוריאליים של איראן. וכדי להעמיק את ההשפלה, עוד יותר, מפרסמת הטלויזיה האיראינית, בדקות האחרונות, ראיון, עם אחד המלחים שנשבו, כשהוא מתנצל על המעשה. "זו טעות שלנו", אומר המלח, "היחס של האיראנים אלינו היה נהדר כשהיינו כאן. תודה על קבלת הפנים ושיתוף הפעולה".

אובמה, עד כמה שזה נשמע תמוה, בחר אתמול בנאומו לאומה, שלא להתייחס לתקרית. למרות שנשא דברים, בשעה שעשרה מחייליו, מוחזקים בידיים איראניות, אובמה בחר, לשבח דווקא את הסכם הגרעין עם איראן. סגנו, ג׳ו ביידן, אפילו דחה את הטענה האיראנית, כי המלחים שוחררו לאחר שארה"ב התנצלה על שמלחיה נכנסו למים האיראניים: "אין התנצלות, כשיש בעיות עם הסירה צריך להתנצל על כך שהיתה בעיה לסירה?". שר החוץ קרי ציין את עברו כחייל בצי האמריקני, כשבירך על סיום התקרית ועל חזרת המלחים לנושאת המטוסים האמריקנית, ובשעה האחרונה, בנאום בוושינגטון, נדרש שוב לנושא.

שרי החוץ של איראן וארה
שרי החוץ של איראן וארה"ב לאחר חתימת הסכם הגרעין | צילום: רויטרס

מי שכרגיל לא החמיץ את ההזדמנות, לנצל את התקרית לצרכיו הפוליטיים, הוא כמובן דונאלד טראמפ שאמר: "שמעתם מה קרה, איראן לקחו את הסירות שלנו ואמרו שהם ישחררו אותם. זה נחמד מצדם. זה מראה לאן אנחנו הולכים".

אין ספק: איראן ניצלה את הארוע הזה, כצפוי, לצרכיה. השאלה הגדולה היא, אם למרות המחאה שתמונות החיילים האמריקנים על ברכיהם, מעוררת כאן, אובמה - יעדיף לבלוע גם את הצפרדע הזו, כפי שבלע את הניסויים בטיל הבליסטי, במסגרת רצונו שלא להעיב על הסכם הגרעין עם איראן.

זעזוע בפנטגון

קצינים בפנטגון שצפו בתמונות הביעו זעזוע, ובארה"ב פתחו בחקירת התקרית - כיצד ייתכן ששני כלי שיט נשבו בצורה כזו, מדוע החיילים האמריקנים לא השיבו אש ולא ניסו להתנגד. אבל מצד שני, מצד הממשל של אובמה התקרית הסתיימה בהצלחה; הם מברכים על כך שיש להם ערוץ קשר בין קרי לזריף, שבלעדיו התקרית היתה עלולה להימשך שבועות, כמו שקרה לבריטים ב-2007. למרות ההשפלה והתמונות הקשות, אובמה רואה בסיום התקרית דווקא הצלחה.

מבחינת איראן, הם לא מורתעים ולא מפחדים. זה לא היה מבצע צבאי, זו היתה הפקה. במערב מברכים על העניין ובמזרח מתפארים: היה מופע השפלה לכוחות האמריקנים, מכיוון שהם יכולים לעשות את זה. יש חיכוכים רבים במים שבין בחריין לכוויית גם כך. המסר הוא גם למדינות אחרות, לא רק לארה"ב - מה יגידו סעודים או בחריינים? - ולהראות שאמריקה מבחינתם לא כל כך חזקה.

הכי מצחיק מכל הסיפור, הוא שאם האמריקנים היו יודעים איך ההתנצלות נתפסת בעיני המזרח, ייתכן שלא היו עושים זאת. הברכה של קרי רק מראה עד כמה כל צד כאן לא מבין את הצד השני.