איראן: "הצלחנו לפתור את סוגית הסנקציות"

גם נציגי המעצמות ניסו לשדר אופטימיות בנוגע להשלמת שיחות הגרעין בזמן, במשרד החוץ הצרפתי אמרו: "זה כנראה יימשך עמוק לתוך הלילה". דובר הבית הלבן: "אם לא נשיג הסכמה, לא נחכה ל-30 ביוני כדי ללכת"

שיחות הגרעין בין שש המעצמות לאיראן
שיחות הגרעין בין שש המעצמות לאיראן | צילום: רויטרס
פגישת שרי החוץ של איראן וארה
פגישת שרי החוץ של איראן וארה"ב בלוזאן | צילום: רויטרס

מירוץ נגד השעון בשוויץ: צוותי המשא ומתן של איראן ושל המעצמות מכונסים הלילה (שלישי) בעיר לוזאן בניסיון להשיג הסכם על תכנית הגרעין של טהרן, רגע לפני שיפוג תאריך היעד שהוצב מראש. אחד הנציגים האיראנים, חמיד בידיניג'אד, הכריז כי המחלוקת סביב קצב הסרת הסנקציות נפתרה, אולי בדרך להתקדמות משמעותית יותר.

המו"מ בלוזאן - כתבות נוספות:

אלה הם סעיפי המחלוקת שמונעים הגעה להסכם

על רקע השיחות, באיראן טוענים: ארה"ב חיסלה יועצים במשמרות המהפכה

שר החוץ הרוסי העריך: "קרובים להשלמת המו"מ"

לאחר הדיווח שפרסמה סוכנות הידיעות AP, שם צוטטו "בכירים מערביים" שאמרו כי סבב השיחות הנוכחי צפוי להסתיים במסמך הבנות כללי בלבד בין הצדדים, ניסו נציגי המעצמות לשדר אופטימיות. בהודעה של משרד החוץ הצרפתי נאמר כי השיחות "צפויות להימשך עמוק לתוך הלילה".

בינתיים, הצהירה ארה"ב כי נציגיה לא יישארו בלוזאן אם לא תושג הסכמה בין הצדדים. בהודעה של הבית הלבן נאמר כי "אם לא נצליח להשיג הסכם, הנציגים האמריקנים לא ימתינו עד תאריך היעד הבא של 30 ביוני כדי לקום וללכת".

משלחת איראן לשיחות הגרעין עוזבת את שוויץ
משלחת איראן לשיחות הגרעין עוזבת את שוויץ | צילום: רויטרס

ככל הידוע, בין הצדדים קיימות שתי מחלוקות מרכזיות שמונעות הגעה להסכם ממשי - המגבלות על המחקר והפיתוח של תכנית הגרעין האיראנית במהלך תקופת ההסכם וקצב הסרת הסנקציות שהוטלו על טהרן. למרות ניסיונות הצדדים, נראה כי הם לא מצליחים לגשר על הפערים.

אתמול תקף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הצדדים המעורבים בשיחות הגרעין והאשים אותם בהתעלמות מהשלכות של הסכם עתידי עם משטר האייתוללות. "קשה להבין כיצד בעת שבתימן ממשיכים כוחות בתמיכת איראן לכבוש עוד ועוד שטחים, בלוזאן עוצמים עיניים מול תוקפנות זאת", הוא אמר.

נתניהו הוסיף: "ההסכם שמתגבש בלוזאן שולח מסר שאין מחיר לתוקפנות, ואף להיפך - שיש שכר לתוקפנותה של איראן. לעומת זאת, המדינות המתונות והאחראיות באזור, בראשן ישראל וגם מדינות רבות אחרות, הן הראשונות להיפגע מהסכם זה".