תם משבר בני הערובה בסידני: 2 בני אדם נהרגו, שלושה נפצעו

כמעט 16 שעות מאז השתלט פעיל הג'יהאד על בית קפה בעיר האוסטרלית ובו הוחזקו בני ערובה, פרצה המשטרה אל בית הקפה בו החלו חילופי אש. שני אדם נהרגו ושלושה נפצעו. החוטף נורה ונהרג במקום. יתר בני הערובה חולצו וקיבלו טיפול רפואי מחוץ למקום. מוקדם יותר הועלו סרטונים בהם נראים החטופים. "תמלאו אחר הוראותיו כדי שהמצב לא יתדרדר", ביקשה אחת מהן

המשטרה פורצת לבית הקפה בסידני, אוסטרליה
המשטרה פורצת לבית הקפה בסידני, אוסטרליה | צילום: צילום מסך -

דרמה בסידני: המשטרה פרצה לבית הקפה "לינדט" במרכז העיר, בו הוחזקו מאז שעות הלילה (שני) עשרות בני ערובה, ודיווחה בחשבון הטוויטר שלה כי "המצור הסתיים".

 

לאחר 16 שעות בהם החזיק המחבל האיראני, מאן הארון מוניס בן ה-50, 15 בני ערובה בבית קפה בסידני, אוסטרליה, פרצו כוחות מיוחדים של המשטרה אל בית הקפה ושמו סוף לדרמה הגדולה. במהלך חילופי האש שאירעו במקום נהרגו שני בני ערובה ושלושה נוספים חולצו פצועים כשמצבם מוגדר יציב. החוטף נורה ונהרג במקום.

מוקדם יותר החלו הכוחות לכתר את בית הקפה ולהיכנס אליו כשהם משתמשים בנשק חי, בעוד חמישה עד שבעה בני ערובה נוספים נמלטים החוצה. גם פראמדיקים נכנסו לבית הקפה, עם אלונקות בידיהם, וכך גם רובוט לפירוק פצצות. שבעה בני אדם הוצאו על האלונקות והחלו לקבל טיפול רפואי מחוץ למקום.

 

בשעות אחר הצהריים שעון ישראל התפרסמו ברשת סרטונים - שאמינותם מוטלת בספק - שלכאורה צולמו בתוך בית הקפה ובו נראים החטופים. בדיקת חדשות 10 העלתה כי ג'ואל הראט, הגבר שהעלה את הסרטונים לרשת, מוצג במספר פורומים ואתרים כעובד בבית הקפה. החוטף הוא פליט איראני בשם מאן הארון מוניס, בן 50, בעל היסטוריה ארוכה של מעשים פליליים.

משבר בני הערובה בסידני: החוטף "מוכר היטב למשטרה, בעל קשרים בסוריה"

על פי הדיווחים, באחד הסרטונים נראית אחת מבנות הערובה כשברקע מונף הדגל השחור של דאע"ש. היא ביקשה מהמשטרה שתמלא אחר דרישותיו של החוטף החמוש בכדי ש"המצב לא יתדרדר". הסרטונים הועלו ליוטיוב ולפייסבוק והוסרו מיד לאחר פרסומם כשעד כה לא התקבל כל אישור רשמי לאמיתות הסרטונים. לחוטף היו שתי דרישות: לדבר עם את ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט, ולקבל לידיו דגל של ארגון המדינה האיסלאמית - דאע"ש.

אחת מבנות הערובה בבית הקפה בסידני לאחר שנמלטה מידי המחבל
אחת מבנות הערובה בבית הקפה בסידני לאחר שנמלטה מידי המחבל | צילום: רויטרס
שוטר ליד בית הקפה בסידני בו הוחזקו עשרות כבני ערובה
שוטר ליד בית הקפה בסידני בו הוחזקו עשרות כבני ערובה | צילום: רויטרס

מהערכות שפורסמו בכלי התקשורת באוסטרליה, לחוטף יש קשרים לזרוע של אל-קאעדה הפועלת בסוריה. ה"סידני מורנינג הראלד" דיווח כי מוניס התפרסם לראשונה כאשר שלח מכתבים רעילים למשפחותיהם של חיילים אוסטרליים מתים לפני 7 שנים; בשנה שעברה הוא הואשם בסיוע לרצח של אשתו לשעבר, ואם לשניים; ולאחרונה הואשם ב-50 סעיפים שונים של התנהגות מינית ובלתי הולמת, כאשר עבד כ"מרפא רוחני" מטעם עצמו ועסק במאגיה שחורה במערב סידני לפני כעשור.

מוניס קרא לעצמו גם "שייח' הארון" ואף "מוחמד חסן מנטגי", נולד באיראן, והתגורר לאחרונה בדרום סידני, בשכונת בקסלי נורת'. בדף הפייסבוק שלו הוא משווה את עצמו למייסד "ויקיליקס", ג'וליאן אסאנג'.

סרטון שהועלה ליוטיוב בו נראית לכאורה בת ערובה מבית הקפה בסידני
סרטון שהועלה ליוטיוב בו נראית לכאורה בת ערובה מבית הקפה בסידני | צילום: יוטיוב