דיווחים: פיצוץ עז במתקן צבאי גרעיני באיראן, 2 הרוגים

סוכנויות מקומיות וזרות מדווחות כי במתקן, בעיר פרצ'ין שנחשבת לאחד ממוקדי התוכנית הגרעינית, אירע פיצוץ ב"יחידת החומרים הנפיצים". לפי אחד הדיווחים, הפיצוץ הורגש היטב גם במרחק של 15 קילומטר והלהבות נראו למרחוק. סוכנות חצי-רשמית במדינה דיווחה כי "לרוע המזל, שניים מעובדינו קיפחו את חייהם"

הכור הגרעיני ליד אראק שבאיראן
הכור הגרעיני ליד אראק שבאיראן | צילום: רויטרס

לפחות שני איראנים נהרגו ו-17 איש נפצעו, כאשר פיצוץ גדול אירע במתקן צבאי בעיר פרצ'ין, כ-30 ק"מ דרומית-מזרחית לבירה טהרן. עדיין לא ברור מה גרם לשריפה - תאונת עבודה או פיצוץ יזום.

לאחר שעות בהן האיראנים ניסו להסתיר את המידע, הודיעה סוכנות הידיעות החצי-רשמית ISNA כי הפיצוץ חל בקו ייצור ב"יחידת החומרים הנפיצים" וכי "לצערנו הרב, שני עובדים קיפחו את חייהם". רשת אל-ערבייה הוסיפה כי מדובר במתקן הנחשד בכור גרעיני. אתר אופוזיציה, "סהאמניוז", הודיע כי הפיצוץ, שהיה אמש בשעות הלילה, היה כל כך עז, עד שחלונות במרחק 15 קילומטרים נופצו, ולהבות הפיצוץ נראו למרחקים.

מנגד, גורמים רשמיים באיראן מסרבים לאשר כי היה פיצוץ בפרצ'ין, ומוסרים לעיתונות האמריקנית כי צריך לקחת בעירבון מוגבל את הדיווחים באתרים המתנגדים למשטר.

בעיר פרצ'ין נמצא אחד המתקנים המרכזיים של תוכנית הגרעין האיראנית, והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא קיבלה גישה אליו מאז שנת 2005. בסבא"א, על פי הערכות מומחים שפורסמו באתר BBC, וגם על פי השר יובל שטייניץ, סבא"א חושדת כי איראן מבצעת במתקן ניסויים במרעומים, נפצים ובחומרים אחרים העשויים לשמש בפצצה גרעינית.

בחודש שעבר, הודיעו בסוכנות כי הוגברה הפעילות בבסיס הצבאי בפרצ'ין, וכי איראן לא עמדה בדדליין בו התבקשה למסור תשובות למספר שאלות של המערב בעניין תוכנית הגרעין. דדליין אחר, שהוצב לשיחות בין איראן למערב, נקבע ל-24 בנובמבר.