אחרי שהוכנסה לרשימה השחורה - ממשל ביידן חתם על חוזה עם NSO

תחקיר ה"ניו יורק טיימס" חושף כי ממשלת ארה"ב חתמה על חוזה סודי עם חברת הפריצה הישראלית - חמישה ימים בלבד לאחר שהכניסה אותה לרשימה השחורה במדינה. החוזה נחתם על ידי סוכנות ממשלתית כלשהי בעזרת חברת קש. גורם בכיר: "לא היינו מודעים לכך"

NSO
חברת NSO | צילום: רויטרס

תחקיר של עיתון ה"ניו יורק טיימס" שפורסם הלילה (שני) חושף כי ממשלת ארצות הברית חתמה על חוזה סודי עם חברת הפריצה הישראלית NSO - חמישה ימים בלבד לאחר שהחברה נכנסה לרשימה השחורה של המדינה. לא ידוע איזה סוכנות ממשלתית חתמה על החוזה הסודי, בבית הלבן טוענים: "לא מכירים חוזה כזה".

החוזה נחתם ב-8 בנובמבר 2021, כאשר חמישה ימים קודם לכן נכנסה חברת NSO לרשימת החברות שפועלות בניגוד לביטחון הלאומי ולמדיניות החוץ של ארצות הברית. זאת, לאחר שנחשף ביולי אותה שנה כי NSO מכרה את תוכנת הפריצה שלה "פגסוס" לגורמים שעקבו אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים ומנהיגי מדינות - כולל דיווח על פריצה לטלפון של נשיא צרפת עמנואל מקרון ושל עובדי מחלקת המדינה האמריקנית.

משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO

החוזה הסודי על ידי חברת קש שהפעילה סוכנות ממשלתית שלא נחשפה. לפי התחקיר, החברה הישראלית מכרה את אחד מכלי הנשק המשמעותיים שלה - תוכנה שמדווחת על המיקום של הטלפון ברחבי העולם ללא ידיעת המשתמש. החוזה מאפשר לממשלה להפעיל אמצעי ריגול נגד מטרות במקסיקו.

החוזה מפר מדיניות מפורשת של ממשל ביידן שלא לקיים קשרים עם NSO וככל הנראה הוא עדיין פעיל עד היום. גורם בכיר בבית הלבן אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "לא היינו מודעים לקיומו של החוזה, וכל שימוש במוצר הזה מדאיג ביותר".