"פרוזה פואטית עצימה": הוכרזה הזוכה בפרס נובל בספרות

הסופרת הדרום קוריאנית האן קאנג הוכרזה כזוכה בפרס נובל בספרות. קאנג זכתה בפרס היוקרתי על "הפרוזה הפואטית העצימה שלה, המתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את שבריריות החיים האנושיים"

הסופרת האן קאנג

פרס נובל לספרות לשנת 2024 יוענק לסופרת הדרום קוריאנית האן קאנג. מדבריו הוועדה, קאנג תקבל את הפרס היוקרתי על "הפרוזה הפואטית העצימה שלה, המתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את שבריריות החיים האנושיים".

זוכי פרס נובל בכימיה
זוכי פרס נובל בכימיה לשנת 2024, דיוויד בייקר, דמיס הסביס וג'ון מ. ג'אמפר

אתמול פורסם כי פרס נובל בכימיה יוענק לדיוויד בייקר, דמיס הסביס וג'ון מ. ג'אמפר על עבודתם בחקר החלבונים. הסביס וג'אמפר השתמשו באינטיליגנציה מלאכותית על מנת "לפצח את הקוד" של רוב מבני החלבונים הקיימים, בעוד בייקר הצליח לעשות את הבלתי-ייאמן - והמציא מבני חלבון חדשים ומלאכותיים.

"פוטנציאל הגילויים של החוקרים הוא עצום", ועדת הבחירה כתבה בהכרזתה. הפרס, הנחשב לפסגת ההישגים המדעיים, נושא עימו פרס כספי בסך 11 מיליון קרונות שוודיות - סכום שווה ערך למיליון דולרים.

זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2024, החוקרים ויקטור אמברוס וגארי רובקון
זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2024, החוקרים ויקטור אמברוס וגארי רובקון

ביום שני הוכרזו זוכי פרס נובל לרפואה ומדעי החיים  - שני המדענים ויקטור אמברוס וגארי רובקון מארצות הברית. החוקרים זכו בפרס בעקבות גילוי המיקרו-RNA ותפקידו בוויסות גנים שלאחר שעתוק. לפי ועדת הפרס, בשנת 1993 פרסמו אמברוס ורובקון ממצאים "בלתי צפויים" המתארים רמה חדשה של ויסות גנים, שהתבררה כמשמעותית ביותר ונשמרה לאורך האבולוציה. זהו פרס נובל ה-115 המוענק בפיזיולוגיה וברפואה מאז 1901. מתוך 229 הזוכים, רק 13 היו נשים.