שלום לאגדות: האנשים שנפרדנו מהם ב-2021

רוני דניאל, רות דיין, קולין פאוול, דה קלרק וצ'ארלי ווטס הם רק חלק מהאנשים שנאלצנו להיפרד מהם השנה. הנסיבות האישיות של כל אחד ואחת מהם ותרומתם האישית לחברה, לתרבות, לפוליטיקה ולהיסטוריה העולמית לא יישכחו • הרשימה המלאה

שנת 2021 מגיעה לסופה | צילום: רויטרס

רבים וטובים עזבו את העולם בשנת 2021, בהם בעלה של מלכת אנגליה אליזבת' השנייה, הלב הפועם של להקת הרולינג סטונז והעיתונאי הצבאי הבכיר והוותיק מחברת החדשות. אלו הם פניהם של אלו שלא ילוו אותנו לשנה הבאה:

הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו

בעלה של מלכת אנגליה הנסיך פיליפ, ואביו של יורש העצר צ'ארלס, מת בחודש אפריל 2021 בגיל 99. בחשבון הטוויטר הרשמי של משפחת המלוכה הודיעו על מותו של דוכס אדינבורו, וכתבו כי הוא מת בשלווה בטירת וינדזור. "המלכה הביעה צעד עמוק על מות בעלה האהוב, הוד מלכותו הנסיך פיליפ". בחודש אוגוסט 2017 פרש הנסיך מתפקידו הרשמי עקב גילו המופלג, והפסיק להופיע בציבור.

הנסיך פיליפ
הנסיך פיליפ | צילום: רויטרס

ג. יפית

פרסומאית ואשת עסקים ישראלית. הלכה לעולמה בגיל 70, לאחר שנאבקה בשנים האחרונות במחלת הסרטן. יפית הייתה הבעלים של קבוצת הפרסום "ג. יפית תקשורת", וכיכבה בעיקר בפרסומות בשנות ה-90, שבהן המליצה לרכוש מוצרים, בהתבסס על מחקרים ובדיקות שערכה. עם לקוחותיה נמנות מן החברות הגדולות בישראל "סנו", "הוט", "תנובה", "שטראוס עלית", ועוד.

אשת העסקים והפרסומאית ג יפית
אשת העסקים והפרסומאית ג יפית | צילום: חדשות 13

הלן מקרורי

שחקנית בריטית, שיחקה את דמותה של נרקיסה מאלפוי בסדרת הסרטים הארי פוטר ואת פולי גריי בסדרה הבריטית כנופיית בירמינגהאם. הלכה השנה לעולמה בגיל 52 לאחר מאבק במחלת הסרטן.

השחקנית הלן מק'קרורי
השחקנית הלן מק'קרורי | צילום: רויטרס

רוני דניאל 

רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חברת החדשות, הלך לעולמו בחודש יולי 2021 לאחר שלקה בדום לב - והוא בן 73. דניאל, שהחל את דרכו העיתונאית ב-1971 בקול ישראל, שימש במשך 28 שנים ככתב לענייני צבא וביטחון בערוץ 12. הותיר אחריו אישה ו-3 ילדים. דניאל שירת בצה"ל בנח"ל. במלחמת ששת הימים הוא נפצע, אך חזר ללחימה. בהמשך הוא שירת כמג"ד מילואים בגולני ובחטיבת הנגב וכן כסמח"ט במילואים. הוא בעל דרגת סגן אלוף במילואים.

רוני דניאל
הפרשן הצבאי רוני דניאל | צילום: ויקיפדיה

ז'אן-פול בלמונדו

שחקן הקולנוע והתיאטרון הצרפתי ז'אן-פול בלמונדו הלך השנה לעולמו כשהוא בן 88. השחקן, שאת פריצת דרכו הקולנועית עשה בסרט "עד כלות הנשמה" בבימויו של ז'אן-לוק גודאר, היה לסמל הגל החדש בקולנוע הצרפתי.

ז'אן-פול בלמונדו | צילום: רויטרס

כריסטופר פלאמר

השחקן הקנדי שכיכב בסרטי קולנוע במשך שבעה עשורים, וידוע בעיקר בתפקידו קפטן "פון טראפ" ב"צלילי המוזיקה" וכשחקן המבוגר ביותר לזכות בפרס האוסקר עד כה בגיל 82, הלך לעולמו בגיל 91.

שחקן הקולנוע כריסטופר פלאמר
שחקן הקולנוע כריסטופר פלאמר | צילום: רויטרס

הלנה האצ'ינס

צלמת קולנוע ממוצא אוקראיני שנורתה למוות בשוגג בסט צילומים על ידי השחקן אלק בולדווין. האצ'ינס גדלה בבסיס צבאי סובייטי ולמדה עיתונאות בקייב והמשיכה ללימודי קולנוע בלוס אנג'לס. בשנת 2019 היא הוגדרה על ידי המגזין האמריקני לצילום קולנוע כ"כוכבת עולה" בתחום.

הייתה מהצלמות המוערכות בתעשייה. הלנה האצ'ינס | צילום: צילום: רויטרס

צ'ארלס (צ'ארלי) ווטס 

מתופף להקת ה"רולינג סטונז", צ'ארלי ווטס, הלך לעולמו בחודש אוגוסט השנה כשהוא בגיל 80. ווטס מת בבית חולים בלונדון שהוא מוקף בבני משפחתו לצידו. ווטס היה חבר הלהקה מאז ינואר 1963 ונחשב לאחד ממקימיה.

צ'ארלי ווטס
צ'ארלי ווטס | צילום: רויטרס

דאסטי היל

ג'ון מייקל (דאסטי היל), היה גיטריסט אמריקני שידוע בתור הבסיסט של להקת ZZ Top האמריקנית. דאסטי, שהתהדר בזקן מרשים, נכנס לאולם התהילה של הרוקנ'רול ב-2004 לאחר 50 שנות קריירה מוזיקלית.

דאסטי היל ובילי גיבונס בהופעה יחד
דאסטי היל ובילי גיבונס בהופעה יחד | צילום: רויטרס

לארי קינג

מגיש הטלוויזיה ושדרן הרדיו היהודי-אמריקני לארי קינג הלך לעולמו בגיל 87 בינואר השנה. זאת, שבועות אחדים לאחר שדווח כי נדבק בקורונה ואושפז בבית חולים. קינג הנחה את תוכנית הריאיונות הפופולרית "לארי קינג לייב" ברשת CNN האמריקנית במשך 25 שנה - מ-1985 ועד 2010. בנוסף, הגיש לאורך השנים תוכניות רדיו ודיבב דמויות בסרטים מצוירים.

מגיש הטלוויזיה האמריקני לארי קינג
מגיש הטלוויזיה האמריקני לארי קינג | צילום: רויטרס

מאקי קאג'י

איש עסקים יפני, נחשב ל"אבי הסודוקו".

מאקי קאג'י, אבי ה''סודוקו''
מאקי קאג'י, אבי ה''סודוקו'' | צילום: רויטרס

ברני מיידוף

ברנרד "ברני" מיידוף, איש עסקים יהודי-אמריקני, ומי שעמד מאחורי הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה, מת באפריל 2021 בתאו שבכלא בנסיבות טבעיות בגיל 82. מיידוף, אשר הודעה באשמה בשנת 2009, נידון ל-150 שנות מאסר לאחר שרימה 37 אלף בני אדם מ-136 מדינות ברחבי העולם בסכום כולל של 65 מיליאד דולר.

ברנרד ''ברני'' מיידוף
ברנרד ''ברני'' מיידוף | צילום: רויטרס

פרדריק וילם דה קלרק

פרדריק וילם דה קלרק, נשיאה הלבן האחרון של דרום אפריקה ומי שביטל את משטר האפרטהייד במדינה והפך אותה לדמוקרטיה - הלך לעולמו בחודש נובמבר בגיל 85 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

פרדריק וילם דה קלרק
פרדריק וילם דה קלרק | צילום: רויטרס

קולין פאוול

קולין פאוול, מזכיר המדינה ורמטכ"ל צבא ארה"ב לשעבר, מת היום באוקטובר השנה בגיל 84 מסיבוכים של נגיף הקורונה. פאוול היה האפרו אמריקני הראשון שכיהן כמזכיר המדינה של ארה"ב ושימש בתפקיד בזמן כהונתו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, בין השנים 2005-2001.

קולין פאוול
קולין פאוול | צילום: רויטרס

רות דיין

אשתו הראשונה של הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה דיין, פעילה חברתית ומייסדת הארגון "וראייטי ישראל" הלכה לעולמה בחודש פברואר השנה בבית שבתל אביב. דיין הייתה אמם של חברת הכנסת לשעבר יעל דיין ואיש הקולנוע אסי דיין.

רות דיין , אסף לב
רות דיין , אסף לב | צילום: יח''צ

יגאל תומרקין

חתן פרס ישראל יגאל תומרקין הלך לעולמו בגיל 87 בחודש אוגוסט האחרון. תומרקין היה פסל, צייר ואמן תפאורה מהחשובים בהיסטוריה של האמנות הישראלית ויצר עשרות פסלים ואנדרטאות שהיוו אבני דרך במרחב הציבורי הישראלי. בין הפסלים הידועים שיצר נמנים "הוא הלך בשדות" (1967), שאחד מעותקיו מוצב במוזיאון תל אביב, ו"האנדרטה לשואה ולתקומה" (1975) המוצבת בכיכר רבין בתל אביב.

יגאל תומרקין
יגאל תומרקין | צילום: אלכס קולומויסקי, YNET