קוריאה הצפונית: "ארצות הברית אשמה בהקפאת המגעים בין המדינות"

נציג פיונגיאנג נשא דברים בעצרת האו"ם, והצהיר כי "חלה התקדמות מועטה ביחסים מאז הצהרת המנהיגים לפני שנה". לדבריו, "המצב תלוי בוושינגטון: מו"מ יכול לפתוח הזדמנות, או לגרום להסלמה"

זמן צפייה: 00:29

קים סונג, שגריר קוריאה הצפונית באו"ם, הצהיר היום (שני) כי "ארצות הברית אשמה בהקפאת המגעים בין המדינות". את הדברים אמר בעצרת האו"ם בניו יורק. עוד הצהיר סונג כי "המצב כעת תלוי בוושינגטון: מו"מ יכול לפתוח הזדמנות, או לגרום להסלמה".

"חלפה יותר משנה מאז ההצהרה המשותפת של שני המנהיגים, ומאז חלה התקדמות מועטה ביחסים בין המדינות", אמר סונג. "קים הצהיר כי על ארצות הברית לשנות את גישתה כלפינו. המתנו בסבלנות להחלטה אמיצה של וושינגטון, בהנחה שהיה להם מספיק זמן לאמץ גישה חדשה ולחלוק אותה עמנו, הבענו את נכונותנו לשבת לשולחן הדיונים עם ארצות הברית".

השגריר הדגיש כי "ארצות הברית היא שתקבע אם הדיונים בין המדינות יהפכו לחלון הזדמנויות, או לתקרית שתחריף את המשבר". בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, אמר כי "בנסיבות הנוכחיות - קוריאה הצפונית לא תוותר על הנשק הגרעיני שלה".

עוד בחדשות 13:

דיווח: קים ז'ונג און הזמין את טראמפ לבקר בקוריאה הצפונית

יורש העצר הסעודי: מלחמה עם איראן תביא לקריסת הכלכלה העולמית

"רוחאני: חלה התקדמות בדבר המשא ומתן עם ארה"ב"

Fhgjwz
קים סונג, שגריר קוריאה הצפונית באו''ם | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים דווח כי מנהיג קוריאה הצפונית קים הזמין את נשיא ארצות הברית טראמפ לבקר בפיונגיאנג, במכתב ששלח לו בחודש באוגוסט - כך אמרו מקורות דיפלומטיים לכלי תקשורת בקוריאה הדרומית.

בסוף חודש יוני טראמפ נפגש עם קים באזור המפורז שבין הקוריאות. זו הייתה הפעם השלישית שבה שני המנהיגים נפגשו, והפעם הראשונה שבה נשיא אמריקני חוצה את הגבול לכיוון המדינה המבודדת. טראמפ הגיע למקום, כחלק מסיור שערך עם נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין.

טראמפ אמר לכתבים כי "יזמין את קים מיד להגיע לבית הלבן" - ואז לחץ את ידו. בהצהרה משותפת לתקשורת הוסיף הנשיא האמריקני: "פיתחנו קשר מצוין, זה כבוד עבורי להיות פה, אני מודה לקים מאוד - זה רגע היסטורי". כמו כן, אמר טראמפ כי קוריאה הצפונית הסכימה בתוך כמה שבועות להתחיל מחדש בשיחות הגרעין.

קים ג'ונג און ודונלד טראמפ
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס

קים אמר מצידו כי "מדובר ברגע היסטורי, הנשיא טראמפ חצה את הגבול לעבר קוריאה הצפונית, הוא הנשיא האמריקני הראשון שעשה זאת. זהו ביטוי למחויבות שלו לעתיד חדש עבור המדינות". המנהיג הוסיף שהיה מופתע מאוד מההצעה של טראמפ להיפגש, וכינה את לחיצת היד בין השניים "ביטוי לכך שהיום שונה מאתמול".

מאז, ביצעה קוריאה הצפונית שמונה ניסויים בטילים, כאשר האחרון שבהם התרחש לפני כשבוע, אז הודיע צבא קוריאה הדרומית כי פיונגיאנג שיגרה שני טילים בלתי מזוהים לעבר ים יפן - שעברו מרחק של כ-330 קילומטרים. ממשרד החוץ היפני נמסר כי הטילים לא נכנסו לטריטוריה של המדינה ושלא סיכנו את ביטחונה. גם הניסוי הזה, כמו קודמיו, הגיע לפי ההערכות, בתגובה לתרגיל המשותף שקיימו ארצות הברית וקוריאה הדרומית.