פרס נובל בפיזיקה הוענק לשלושה חוקרים פורצי דרך

אלן אספה הצרפתי, ג'ון קלאוזר האמריקני ואנטון ציילינגר האוסטרי זכו בפרס עבור תרומתם למחקר בתחום מכניקת הקוונטים. בנימוקיה כתבה הוועדה כי הפרס מוענק להם על "ניסויים עם פוטונים סבוכים, ביסוס ההפרה של אי-השוויון של בל והחלוציות בתחום מדע המידע הקוונטי"

זוכי פרס נובל אלן אספה הצרפתי (משמאל), ג'ון קלאוזר האמריקני (במרכז) ואנטון ציילינגר האוסטרי (מימין)

ועדת פרסי הנובל הודיעה היום (שלישי) על הענקת הפרס בתחום הפיזיקה לשלושה חוקרים - אלן אספה הצרפתי, ג'ון קלאוזר האמריקני ואנטון ציילינגר האוסטרי, על תמורת מחקרם לפריצת דרך בתחום מכניקת הקוונטים. בנימוקיה כתבה הוועדה כי הפרס מוענק להם על "ניסויים עם פוטונים סבוכים, ביסוס ההפרה של אי-השוויון של בל והחלוציות בתחום מדע המידע הקוונטי".

אמש ועדת פרס נובל הודיעה על זכייתו של החוקר השבדי סוונטה פאבו, גנטיקאי אבולוציוני ואחד ממייסדי תחום הפלאוגנטיקה בפרס נובל בתחום הרפואה והפיזיולוגיה. הפרס ניתן לפאבו על "תגליותיו בנוגע לגנום של מינים נכחדים של בני אדם, והאבולוציה האנושית כולה". 

בנימוקיה כתבה ועדת הפרס כי פאבו השיג משימה שנראתה כמעט בלתי אפשרית, לפצח את הקוד הגנטי של האדם הניאנדרטלי - קרובנו הקדמון, כמו גם חשף תגלית "סנסציונית" על אולוסיית אדם קדמון שלא הייתה ידועה בעבר - האדם הדניסובי. "בחשיפת ההבדלים הגנטיים המבדילים את בני האדם החיים היום מאלו שנכחדו, התגלית שלו (של פאבו) סיפקה את הבסיס לחקר הדברים שמבדילים אותנו משאר המינים", ציינו בוועדת הפרס.