פרס נובל לרפואה לחוקרים מארה"ב על תגליות קולטני טמפרטורות

פרס הנובל הוענק במשותף לחוקרים דיוויד יוליוס וארדם פטפואוטין עבור "גילוי ששופך אור כיצד לטפל בכאבים במגוון מחלות וטראומות". ועדת הפרס: "תגלית הכרחית להבנת התקשורת עם העולם סביבנו"

פסל של מייסד טקס פרסי הנובל
פסל של מייסד טקס פרסי הנובל | צילום: רויטרס

פרס נובל ברפואה יוענק השנה במשותף לחוקרים דיוויד יוליוס וארדם פטפאוטין על "תגליתם בנושא קולטני טמפרטורה וכאב", כך הוכרז היום (שני) על ידי הוועדה למתן פרס נובל בשוודיה. עבודתם של שני החוקרים הוסיפה ידע רב על השאלה כיצד ניתן להפחית כאבים כרוניים ואקוטיים הקשורים במחלות שונות, מצבי טראומה והטיפולים בהם.

"היכולת שלנו לחוש חום, קור ומגע הוא חיוני עבור הישרדותנו" קבעה ועדת פרס נובל והוסיפה כי "בחיינו היומיומיים אנחנו לוקחים חושים ותחושות אלו כמובנים מאליו אך איך דחפים עצביים מתחילים כך שניתן יהיה להבחין בטמפרטורה ולחץ?".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשש במשטרה: אפשרות לחידוש קרב הדמים בין ארגוני הפשע בדרום

ארה"ב: דליפת נפט גרמה לאסון סביבתי בחופי קליפורניה

החשיפה שמטלטלת את פייסבוק: "החברה קורעת את העולם לגזרים"

זוג החוקרים הגיעו לגילויים פורצי דרך שהוביל למחקר אינטנסיבי ולהבנה טובה יותר של האופן בו מערכת העצבים שלנו חשה וקולטת חום, קור וגירויים מכניים. ועדת פרס נובל הסבירה כי הזוכים בפרס "זיהו חוליות חסרות קריטיות באופן בו אנו מבינים את יחסי הגומלין בין החושים שלנו לבין הסביבה".

כל למשל, אחד החוקרים, יוליוס, השתמש בתרכובת חריפה מפלפלי צ'ילי שמעוררת תחושת צריבה כדי לזהות חיישן בקצות העצבים של העור המגיב לחום. החוקר השני, פטפאוטין, השתמש בתאים רגישים ללחץ כדי לגלות סוג חדש של חיישנים המגיבים לגירויים מכניים בעור ובאיברים פנימיים.