לאחר 500 ימי לחימה: ארה"ב תעביר לאוקראינה פצצות מצרר

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קיבל "החלטה קשה" ושנויה במחלוקת, במסגרתה יעביר לצבאו של זלנסקי פצצות בעלות כוח הרס עצום. בעוד שבארה"ב הסבירו שלאוקראינה מתחילה להיגמר התחמושת, השגריר הרוסי תקף: "החלטה אכזרית וצינית, חפים מפשע ייהרגו"

פצצות מצרר של צבא ארצות הברית
פצצות מצרר של צבא ארצות הברית | צילום: רויטרס

בזמן שהמלחמה באוקראינה נכנסת ליומה ה-500, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן החליט לחזק את הצבא האוקראיני בפצצות מצרר, שנחשבות לשנויות במחלוקת בשל כוח ההרס הרב שלהן. כך דווח היום (שבת). ביידן הודיע כי מדובר ב"החלטה קשה", וכי לקח לו "זמן מה להשתכנע", אך החליט לפעול כך מכיוון שלאוקראינים מתחילה להיגמר התחמושת. ברוסיה תקפו את המהלך, ומשרד החוץ הרוסי הודיע כי "ההחלטה האמריקנית היא 'אקט של ייאוש' שלא ישפיע על המבצע באוקראינה".

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, התייחס להחלטת הנשיא ואמר: "לא נשאיר את אוקראינה חסרת הגנה בשום שלב בסכסוך הזה", והוסיף כי "הפצצות שנשלחות לאוקראינה יותר בטוחות מפצצות בהן כבר השתמשה רוסיה במהלך הלחימה".

פצצות מצרר של צבא ארצות הברית
פצצות מצרר של צבא ארצות הברית | צילום: רויטרס

בהחלטות של ביידן, הוא יעקוף את החוק האמריקני שאוסר על ייצור, שימוש או העברה של חימוש מצרר עם אחוז כשל של יותר מ-1%. סאליבן טוען כי הפצצות של ארה"ב בעלות אחוז כשל נמוך של 2.5%. פצצת מצרר היא יחידה אחת, הכוללת בתוכה מספר פצצות "קטנות", אשר מיועדות להתפזר יחד בשטח רחב מסוים.

נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי בירך על ההחלטה האמריקנית, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "המהלך ייקרב את אוקראינה לניצחון על האויב, ואת הדמוקרטיה לניצחון על הדיקטטורה".

בעוד שבאוקראינה כאמור תמכו במהלך, שגריר רוסיה בארצות הברית היה פחות מרוצה, ותקף: "האכזריות והציניות שבהן ניגשה וושינגטון לנושא העברת הנשק הקטלני לקייב, בולטות. כעת, בגלל ארצות הברית, יהיה סיכון לסכסוך ארוך שנים במהלכו אזרחים חפים מפשע ייהרגו  על ידי תחמושת משנית שכשלה".

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

במקביל, אוקראינה מקבלת תמיכה גם מהכיוון הטורקי. לאחר ששוחח עם זלנסקי, אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי אוקראינה "ראויה לחברות בנאט"ו". זלנסקי, שביקר השבוע במספר מדינות החברות בברית הצבאים לקראת פסגה המתכנסת בשבוע הבא, אמר כי הוא "שמח לשמוע" על תמיכתה של טורקיה. ארדואן הוסיף כי במהלך החודש הבא יגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור רשמי במדינה.