נשיא ניז'ר: "מדינתי תחת התקפה ונלקחתי כבן ערובה"

שבוע לאחר ההפיכה הצבאית במדינה שבמערב אפריקה, ואחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן קרא לשחרורו המיידי, הנשיא מוחמד בזום כתב טור מיוחד ל"וושינגטון פוסט" - בעודו שבוי בידי כוחות החונטה שתפסה את השלטון. הוא מזהיר כי להפיכה יהיו "השלכות הרסניות" על האזור - ואומר כי הצבא במדינה פועל להריסה מוחלטת של הדמוקרטיה

אלפי מפגינים בעד ההפיכה הצבאית, בבירת ניז'ר ניאמיי
אלפי מפגינים בעד ההפיכה הצבאית, בבירת ניז'ר ניאמיי | צילום: רויטרס

נשיא ניז'ר מוחמד בזום פרסם אתמול (חמישי) טור מיוחד ב"וושינגטון פוסט", כשבוע לאחר ההפיכה שביצע הצבא במדינה המערב אפריקנית - במהלכה הוא נכלא על ידי מאבטחיו, בזמן שקצינים בכירים הודיעו בטלוויזיה כי הם נוטלים את מושכות השלטון. בטור, כתב בזום כי מדינתו "נתונה תחת התקפה" וציין כי הוא כותב בעודו שבוי. "חונטה צבאית מנסה להשמיד את הדמוקרטיה שלנו, ואני רק אחד מתוך מאות אזרחים ניז'רים שנכלאו באופן שרירותי ובלתי חוקי בידי הצבא", כתב הנשיא.

"ההפיכה הזו, שבוצעה נגד ממשלתי ב-26 ביולי, היא לחלוטין חסרת כל הצדקה", הוסיף, והזהיר: "אם היא תצליח, יהיו לכך השלכות הרסניות למדינה, לאזור ולעולם כולו". בזום, שנבחר בבחירות דמוקרטיות לפני כשנתיים, לא ציין באילו תנאים הוא מוחזק כעת.

Whatsapp Image 2023 08 04 At 0
הנשיא המודח מוחמד בזום. נכלא בארמונו על ידי מאבטחיו | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 04 At 0
מפגינים בעד ההפיכה הצבאית, בניאמיי | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 04 At 0
צילום: רויטרס

עוד כתב בזום כתב כי "כל ניסיון הפיכה נגד ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי הוא ניסיון ראוי להתנגדות, ואנו מעריכים את הגינויים כנגד הניסיון לחתור תחת ההישגים הנהדרים שהשיגה ניז'ר במסגרת המשטר דמוקרטי. ארצות הברית ומדינות נוספות אמרו באופן ברור - ההפיכה חייבת להסתיים, והחונטה חייבת לשחרר את כל האסירים שנעצרו באופן בלתי חוקי".

הנשיא הניז'רי הכלוא התייחס גם לטענות החונטה הצבאית, לפיהן ההפיכה בוצעה מכיוון שהמאבק בטרור הג'יהאדי כשל והכלכלה במדינה נמצאת בסכנה. בזום כתב כי בניגוד לטענות הללו "ביטחון ניז'ר השתפר באופן משמעותי בזכות שיתופי הפעולה עם המערב - שאליה החונטה מתנגדת". הוא הוסיף כי "40% מהתקציב הלאומי שלנו מגיע מסיוע של מדינות זרות - אך אלו לא ימשיכו לסייע במידה וההפיכה תצליח".

Whatsapp Image 2023 08 04 At 0
הגנרל עבדורחמן טיאני, שהוגדר ראש המדינה לאחר ההפיכה | צילום: רויטרס

"אסור לנו לאבד את המומנטום שלנו" כתב בזום, תוך שהוא מציין כי הסנקציות הקשות שמוטלות על ניז'ר בעקבות ההפיכה הן הוכחה לעתיד השחור שמחכה למדינה תחת שלטון אוטוקרתי צבאי. בסוף הטור, קרא הנשיא לארצות הברית ולקהילה הבינלאומית לסייע לניז'ר ב"החזרת הסדר החוקתי ובמאבק על הערכים המשותפים - הכוללים פלורליזם דמוקרטי ושמירה על שלטון החוק".

בתוך כך, קרא אתמול נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לשחרורו המיידי של מוחמד בזום. בעשור האחרון הציבה ארצות הברית חיילים אמריקנים בניז'ר, בעיקר כדי לאמן חיילים של הצבא המקומי. בהודעת הפנטגון מיום חמישי נמסר כי צבא ארצות הברית במדינה המערב אפריקנית ממשיך לעבוד עם כוחות ניז'רים ש"אינם מזוהים עם ההפיכה הצבאית".

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נזכיר כי ההפיכה בניז'ר, שהתרחשה ביום רביעי בשבוע שבעבר, הונהגה בידי מספר קצינים בהנהגתו של עבדורחמן טיאני - שהוגדר כראש המדינה החדש בעקבות הדחתו של הנשיא בזום. לאחר שמאבטחיו של הנשיא כלאו אותו בארמונו כאמור, הופיעו הקצינים בטלוויזיה המקומית והודיעו על סיום השלטון של הממשל המכהן, בטענה שהמצב הביטחוני והכלכלי מחייב שינוי.