צו מעצר הוצא נגד הנשיא פוטין: "פשעי מלחמה וגירוש של ילדים"

בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה בגין פשעי הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה והאשים אותו שהוא "אחראי לכאורה לפשעי המלחמה". גורם בכיר באוקראינה: "זו רק ההתחלה". במוסקבה מכחישים את ההאשמות

זמן צפייה: 00:40

בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא היום (שישי) צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשעי הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה וביניהם גירוש של אזרחים, בעיקר ילדים, מהאזורים הכבושים באוקראינה לתוך רוסיה.

בית המשפט כתב בהצהרה כי פוטין "אחראי לכאורה לפשעי המלחמה של גירוש בלתי חוקי של בני אדם, בעיקר ילדים, ושל העברה בלתי חוקית של ילדים מאזורים כבושים באוקראינה לפדרציה הרוסית". בנוסף, צו מעצר הוצא נגד מריה אלכסייבנה לבובה-בלובה, הנציבה לזכויות ילדים בלשכת נשיא הפדרציה הרוסית בגין האשמות דומות.

ילדה עומדת על טנק רוסי שרוף סמוך לקייב בירת אוקראינה
ילדה עומדת על טנק רוסי שרוף סמוך לקייב בירת אוקראינה | צילום: רויטרס

ראש הסגל של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי אמר לאחר ההחלטה כי "צו המעצר הוא רק ההתחלה". התובע הכללי באוקראינה שיבח את ההודעה וכינה אותה "החלטה היסטורית". במקביל, במוסקבה הכחישו את ההאשמות לפיהן כוחותיה ביצעו זוועות במהלך הפלישה לאוקראינה בשנה האחרונה. דובר משרד החוץ הרוסי אמר כי החלטת בית הדין "חסרת משמעות" בעיניהם.

Whatsapp Image 2022 04 23 At 0
ההרס בעיר מריופול, בתחילת המלחמה | צילום: רויטרס

כזכור, רק לפני כחודש נערכה הצבעה באו"ם בעד החלטה הקוראת לרוסיה לצאת מיידית מאוקראינה. ההחלטה התקבלה ברוב של 141 מדינות. ישראל, חרף המורכבות המדינית, הצביעה בעד ההחלטה לתמיכה בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, הקוראת לפעול באופן מיידי לשלום הוגן ובר קיימא בהתאם לאמנת האו"ם.