המאבק ללימודי ליבה בקהילה החרדית בניו יורק: "השכלה בסיסית"

בחור חרדי מברוקלין החליט לקחת את המושכות ולפעול להכנסת לימודי מתמטיקה, מדעים ואנגלית במוסדות החינוך בעיר. "עשרות אלפי ילדים לומדים בישיבות וזוכים לאפס לימודי ליבה"

זמן צפייה: 02:48

שנת הלימודים נפתחה השבוע בכל העולם, אבל גם השנה תלמידי התיכונים החסידיים שבניו יורק לא ילמדו מתמטיקה, מדעים או אפילו אנגלית. אלא שבחור חרדי מקומי החליט שצריך לשנות את הגישה ולגרום למוסדות החינוך לכלול לימודי ליבה.

נפתלי מוסטר, תושב ברוקלין, ייסד את עמותת YAFFED שמטרה להקנות לימודי ליבה בקהילה החסידית בניו יורק. לטענתו, "הכרחי שהציבור ידע מה קורה. עשרות אלפי ילדים לומדים בישיבות חסידיות וזוכים לאפס לימודי ליבה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"קיבלו תלונות מגופי ימין": גיל קופטש הודח מלהרצות לחיילים

אם מכורה לסמים ואח חשוד ברצח: הקשיים של המתעמלת הטובה בעולם

לאחר שאכל ג'אנק פוד כל חייו: נער איבד את ראייתו ושמיעתו

Nafpnb
נפתלי מוסטר, מייסד עמותת YAFFED ללימודי ליבה בקהילה החסידית בניו יורק

רק בעיר ניו יורק יש כ-330 אלף איש המשתייכים לקהילה החרדית והחסידית – כשליש מכל האוכלוסייה היהודית בעיר. על פי הנתונים האחרונים שהתפרסמו, כ-43% מתוכם חיים מתחת לקו העוני. "שיעור התלות בסיוע המדינה בקהילה החסידית הוא אחד הגבוהים ביותר בקרב הקהילה היהודית", אמר מוסטר. "מדובר במספר עצום של ילדים שלא מקבלים השכלה בסיסית".

Harrhe
חרדי בניו יורק

בעקבות לחץ מצד מוסטר, מדינת ניו יורק הוציאה לאחרונה הנחיות שמחדדות את הדרישה ללימודי ליבה לכולם. הקהילה החרדית נעמדה על רגליה האחוריות ופרסמה פשקווילים המזהירים מפני הגזרה וראשי הישיבות ערכו פגישת חירום. הרב דוד נידרמן, מראשי הקהילה החסידית בניו יורק, צולם אומר: "אנחנו לא נישמע להנחיות האלה. אנחנו נישמע לריבונו של עולם ואבותינו היו מלומדים כמו המשיח".