אימו של נבלני פנתה לפוטין: "תן לי לראות את גופת בני"

מותו של מנהיג האופוזיציה הרוסית בכלא ממשיך להסעיר את העולם, כשעוד ועוד אצבעות מאשימות מכוונות לעבר נשיא רוסיה. בסרטון שפורסם היום, אימו של נבלני התחננה מחוץ לכלא שבו נהרג בנה: "תנו לי לראות אותו סוף סוף". בעוד שהנשיא ביידן האשים את פוטין ברצח כבר ביום שישי, יריבו המסתמן בבחירות טראמפ הגיב באיחור, לא גינה את השלטון הרוסי - וניכס את העניין לנרטיב של קמפיין הבחירות שלו

פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז
פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז | צילום: רויטרס

ארבעה ימים אחרי פרסום דבר מותו של בנה, אימו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני, לודמילה נבלניה, הגיעה לקולוניית הכליאה שבה הוחזק בנה - בדרישה שגופתו תועבר אליה. "מאחורי נמצאת קולוניית זאב קוטב  IK-3, המקום בו בני אלכסיי נבלני מת ב-16 בפברואר", אמרה האם בסרטון שפרסמה, "כבר חמישה ימים שלא ניתנה לי האפשרות לראות אותו, גופתו לא שוחררה והם אפילו לא אומרים לי איפה הוא". בפנייה ישירה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוסיפה: "פתרון העניין תלוי אך ורק בך. תן לי לראות את בני סוף סוף. אני דורשת את שחרור הגופה שלו כדי שאוכל להביא אותו לקבורה ראויה".

דבריה של לודמילה מגיעים לאחר שאלמנתו של נבלני, יוליה, תקפה אתמול את פוטין - והבטיחה כי תמשיך את מורשתו של בעלה כדי ליצור מדינה טובה יותר. "נשיא רוסיה רצח את אבי הילדים שלי ולקח את הדבר שהיה הכי יקר לי בעולם", אמרה יוליה בפתח סרטון בן 8 דקות שפרסמה - במהלכו התייחסה גם היא לכך שגופתו של נבלני נשמרת על ידי הרשויות, במטרה "להסתיר את נסיבות המוות", לדבריה.

"אני אמשיך את עבודתו של אלכסיי נבלבני", התחייבה יוליה, והוסיפה בפנייה לאזרחי רוסיה: "אני לא מפחדת וגם אתם לא צריכים לפחד משום דבר". בנוסף אמרה: "אנחנו יודעים בדיוק למה פוטין הרג את אלכסיי לפני שלושה ימים, ונספר לכם על זה בקרוב. נגלה גם מי ביצע את הפשע הזה ובאיזה דרך בדיוק, נציין את שמותיהם ונחשוף את פניהם".

יוליה נבלני, רעייתו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני שנרצח
יוליה נבלני, רעייתו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני שנרצח | צילום: רויטרס

דוברתו לשעבר של מנהיג האופוזיציה הרוסית, קירה יארמיש, הודיעה ברשתות החברתיות כי גופתו לא תשוחרר ב-14 הימים הקרובים, כשלטענתה בזמן הזה מבוצעת בה "בדיקה כימית" מסוימת.

במקביל, גוברים הקולות בתוך רוסיה הדורשים בחקירת נסיבת מותו של נבלני, לצד ניסיונות שונים של אזרחים רוסים להנציחו. שני אלו מדוכאים ע"י משטר פוטין, שעוצר את המנציחים והמפגינים בכיכרות - וחוסם את הגישה לאזור חדר המתים בעיר סאלחרד, הסמוכה לבית הסוהר המבודד בו נכלא נבלני - שם, לפי הדיווחים, מוחזקת גופתו.

פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז
צילום: רויטרס

במערב מגנים את הקרמלין, טראמפ מתחמק - ולא מאשים את פוטין

זמן קצר לאחר פרסום דבר מותו של נבלני, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תקף בחריפות את הרשויות הרוסיות, בהצהרה שנשא בבית הלבן. "פוטין הרעיל אותו, שלח אותו לכלא ולבידוד וכל זה לא מנע ממנו לפרסם את האמת", אמר הנשיא ביידן, "הוא יכל לחיות בביטחון בחו"ל אבל במקום זה הוא חזר לרוסיה כשהוא יודע מה יקרה לו, אבל הוא עשה את זה בכל מקרה כי הוא האמין ברוסיה. אל תתבלבלו, פוטין אחראי למותו".

"נבלני ידע על מה הוא נלחם ולשם מה הוא מת. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה כנגד הפשעים של פוטין", המשיך הנשיא ביידן, "אנחנו חייבים להבין עם מה אנחנו מתמודדים. הנשיא לשעבר שלנו הזמין את פוטין לתקוף את בנות בריתנו בגלל שהן לא משלמות. אני אשתוק כדי לא להגיד מה אני באמת חושב על זה. כל עוד אני נשיא, ארה"ב מחוייבת לבנות בריתה בנאט"ו".

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת בחירות בפנסילבניה
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בניגוד לנשיא ומנהיגי מדינות המערב, הנשיא לשעבר והמועמד המוביל בפריימריז הנשיאותיים של המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ התייחס למותו של מנהיג האופוזיציה הרוסית רק אתמול - תוך שנמנע לחלוטין מהאשמת משטרו של פוטין.

בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, טראמפ כתב: "מותו הפתאומי של אלכסיי נבלני גרם לי להיות מודע יותר למה שמתרחש בארצנו. יש אצלנו התקדמות איטית ונמשכת של תהליך בו פוליטיקאים, תובעים ושופטים מושחתים מהשמאל הרדיקלי מובילים אותנו לאבדון". בכך, ניכס הנשיא לשעבר את מותו של נבלני לנרטיב שהוא מקדם במסגרת קמפיין הבחירות שלו, בתקווה לחזור לבית הלבן.  "גבולות פתוחים, בחירות מזויפות והחלטות בית משפט לא הוגנות בעליל הורסים את אמריקה. אנחנו אומה נכשלת בדעיכה", כתב בהמשך הפוסט.

תגובתו הרפה למותו של נבלני הזכירה לרבים שרק בשנה שעברה טראמפ השווה את עצמו לנלסון מנדלה - שבילה 27 שנים בכלא לאחר שהתנגד למשטר האפרטייהד בדרום אפריקה ונרדף על ידו. לטענתו של הנשיא לשעבר, גם הוא קורבן של מערכת משפטית מושחת הרודפת אותו על רקע פוליטי, וזאת בעקבות 91 האישומים הפליליים שהוגשו נגדו מאז הפסיד בבחירות 2020 ועזב את החדר הסגלגל.

Whatsapp Image 2024 02 11 At 0
דונלד טראמפ בעצרת בחירות | צילום: רויטרס

מושלת דרום קרוליינה לשעבר והיריבה האחרונה שנותרה לטראמפ בפריימריז הרפובליקניים, ניקי היילי, התרעמה על כך שהנשיא לשעבר נמנע מהתייחסות למותו של נבלני. בניגוד ליריבה במרוץ, היילי כינתה את נבלני "גיבור" והאשימה את פוטין במותו.

"טראמפ צריך לספק תשובה. האם הוא חושב שפוטין הרג אותו? האם הוא חושב שפוטין צדק בכך שהרג אותו? והאם הוא חושב שנבלני היה גיבור?", תהתה המושלת לשעבר בשיחה עם עיתונאים בדרום קרוליינה.

בתוך כך, מזכירת המדינה האמריקנית לשעבר הילרי קלינטון נפגשה עם אלמנתו של נבלני, יוליה, שנכחה בוועידת מינכן לביטחון שלשום. בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה כתבה: "פגשתי היום את יוליה נבלניה במינכן. אני מתפעלת מהכוח שלה ומתחושת המטרה שלה - אפילו לאחר שהיא ומשפחתה הקריבו כל כך הרבה למען המדינה שהם אוהבים. המאבק שלה למען דמוקרטיה וחירות, כמו של בעלה, הוא גם המאבק שלנו".