בעולם מאשימים את פוטין במות נבלני: "היה הגיבור שלנו"

יותר מ-200 איש נעצרו במחאות לאחר מותו של מנהיג האופוזיציה ברוסיה: "נתן לנו במתנה את 'החלום רוסי', המחשבה שבעוד עשור אולי נחיה במדינה חופשית". בעולם - אלפים מפגינים בשגרירויות מוסקבה. משפחתו של נבלני דורשת להשיב את גופתו. ארה"ב: "פוטין אשם"

זמן צפייה: 02:49

לאחר מות מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני בבית סוהר מבודד אמש (שישי) - גוברים הקולות הדורשים בחקירת נסיבת מותו, אשר נותרו לא ברורות - וכן גובר הרצון של אזרחי רוסיה להנציחו. שני אלו מדוכאים ע"י ממשל פוטין, שעוצר את המנציחים בכיכרות ונועל את דלתות חדר המתים בעיר סאלחרד, הסמוכה לבית הסוהר המבודד בו נכלא נבלניי - שם, לפי הדיווחים, מוחזקת גופתו.

לפי עמותת OVD-Info, העוקבת אחר הדיכוי הפוליטי ברוסיה, יותר מ-200 איש נעצרו אמש בערים שונות ברחבי רוסיה, כשהגיעו להניח פרחים באנדרטאות לזכר קורבנות הטיהורים מתקופת ברית המועצות, המפוזרות ברחבי המדינה.

עוד נכתב, כי המשטרה טרחה להוריד בין לילה את המחוות שהונחו על האנדרטאות ע"י האזרחים - אך אלו הוסיפו להגיע גם ביום שבת, עם פרחים, שלטים ומכתבים לזכר מנהיג האופוזיציה. סרטון שצולם במוסקבה ורץ ברשתות החברתיות מציג את המשטרה המקומית גוררת אישה מבועתת, שנשלפה מתוך הקהל. קבוצה גדולה של אנשים מלווה את המעצר בקריאות "בושה".

אלכסיי נבלני רוסיה
מעצר של אישה באירוע לזכרו של נבלני, מוסקבה | צילום: רויטרס

יותר מעשרה אנשים נעצרו באנדרטה בסנקט פטרבורג - בהם כומר שהגיע למקום על מנת לקיים מיסה לעילוי נשמתו של נבלני. בערים אחרות ברחבי רוסיה, המשטרה חסמה את הדרך לחלק מאנדרטאות הזיכרון, והשוטרים צילמו את האזרחים וכן ורשמו את הנתונים האישיים שלהם - תוך שהם זורעים פאניקה.

בנוסף - אזרחים רוסים ברחבי העולם מזועזעים ממותו של נבלני גם הם. אלפים מהם - גם בישראל - התגודדו מחוץ לשגרירוריות הרוסיות במדינות בהם הם מתגוררים, ומחו על מה שנתפס ע"י רבים כרצח ממניעים פוליטים. "האנרגיה החיובית של נבלני תמיד נתנה לי תקווה שהכל יהיה בסדר. מבחינה רציונלית, הבנתי שיהיה קשה לו להשתחרר מהכלא, אבל, מבחינה רגשית, מעולם לא היה לי ספק שהוא יהיה חופשי", סיפר אלכסיי, סטודנט בן 22 ממוסקבה, לעיתון "הגרדיאן". "הוא היה הגיבור שלנו - שנתן לנו במתנה את 'החלום רוסי', המחשבה שאולי בעוד עשור נחיה במדינה חופשית".

אלכסיי נבלני
"פוטין הוא רוצח | צילום: רויטרס
רוסים רוסיה
וילנה: אירוע הנצחה לאלכסיי נבלני | צילום: רויטרס

בסוכנות הידיעות AP דווח כי אמו של נבלני מספרת כי קיבלה את הידיעה על מותו כתובה על פתק - שציין כי שעת פטירתו הייתה 14:17. היא הוסיפה כי אחד מהעובדים בבית הסוהר - הממוקם בעיר מבודדת בחוג הארקטי -  אמר כי גופת בנה נלקחה לעיר הסמוכה סאלחרד כחלק מחקירת מותו.

בתוך כך, המאבקים להשיב את גופתו של נבלני לידי משפחתו - ממשיכים. בערוץ הטלגרם של פמיילתו של נבלני נכתב כי עורך הדין ואימו של מנהיג האופוזזיציה נסעו לבקר בחדר המתים בעיר סאלחרד, הסמוכה לבית הסוהר - לשם נלקחה גופתה של נבלני, לפי דיווח של עובד המקום - אך זה היה סגור. עוד נכתב, כי לאחר מכן, עורך הדין התקשר לחדר המתים ונאמר לו שגופתו של נבלני "כבר לא שם".

אלכסיי נבלני רוסיה רוסים
מחשש למחאות: שוטרים שומרים על אנדרטה לזכר מתנגדי משטר, מוסקבה | צילום: רויטרס

לאורך הקריירה הפוליטית שלו, נבלני חשף שחיתויות רבות בשלטון הרוסי בראשות פוטין. כמו כן, הוא אירגן הפגנות רבות נגד המשטר, שהגיעו לשיאן ב-2017, בה יצאו לרחובות עשרות אלפי מוחים. ב-2020 הורעל נבלני בטיסת פנים ברוסיה ואושפז עם סכנה לחייו, והחל מ-2021 ועד מותו שהה במאסר בשל "נסיבות מיוחדות".

אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה
מנהיג האופוזיציה ברוסיה לשעבר, אלכסיי נבלני | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב למותו של מנהיג האופוזיציה בהצהרה שנשא אמש, במהלכה אמר: "פוטין הרעיל אותו, שלח אותו לכלא ולבידוד וכל זה לא מנע ממנו לפרסם את האמת. הוא יכל לחיות בביטחון בחו"ל אבל במקום זה הוא חזר לרוסיה כשהוא יודע מה יקרה לו, אבל הוא עשה את זה בכל מקרה כי הוא האמין ברוסיה", וקבע: "אל תתבלבלו, פוטין אחראי למותו". עוד הוסיף: "פוטין לא רק מאיים על אזרחים של מדינות אחרות אלא גם מבצע פשעים נוראים כנגד האזרחים שלו".

"נבלני ידע על מה הוא נלחם ולשם מה הוא מת. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה כנגד הפשעים של פוטין", המשיך הנשיא ביידן, "אנחנו חייבים להבין עם מה אנחנו מתמודדים. הנשיא לשעבר שלנו הזמין את פוטין לתקוף את בנות בריתנו בגלל שהן לא משלמות. אני אשתוק כדי לא להגיד מה אני באמת חושב על זה. כל עוד אני נשיא, ארה"ב מחוייבת לבנות בריתה בנאט"ו".