אמו של נבלני מאשימה: "רוסיה רוצה הלוויה חשאית"

לאחר מספר ימים שבהם בקרמלין נמנעו מהלעביר את גופתו של מנהיג האופוזיציה ברוסיה למשפחתו, אמו, לודמילה, מאשימה את הרשויות בתכנון "הלוויה סודית" לבנה. היא טוענת: "הם רוצה להביא אותי לקבר טרי בקצה של בית עלמין ולומר ששם הוא טמון. אני לא מסכימה לזה". ברקע, ממשל פוטין מדכא קריאות לחקור את נסיבת מותו

פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז
פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז | צילום: רויטרס

לודמילה נבלניה, אמו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני שמת בשבוע שעבר בכלא בו שהה, האשימה היום (חמישי) את הרשויות הרוסיות בתכנון "הלוויה חשאית" לבנה - ואמרה כי היא לא תסכים לכך. כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". "הם רוצים שזה ייעשה בסתר, בלי פרידה. הם רוצים להביא אותי לקצה של בית עלמין, להגיע לקבר טרי ולומר ששם הוא טמון. אני לא מסכימה לזה", אמרה בהודעה.

על-פי הדיווח, האם אמרה שהראו לה את גופתו של בנה ואת תעודת הפטירה שלו. הצוות של נבלני אמר שבתעודת הפטירה נכתב כי אלכסיי מת "מסיבות טבעיות".

ביום שלישי פורסם כי נבלניה הגיעה לקולוניית הכליאה שבה הוחזק בנה - בדרישה שגופתו תועבר אליה. בפנייה ישירה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמרה: "תן לי לראות את בני סוף סוף. אני דורשת את שחרור הגופה שלו כדי שאוכל להביא אותו לקבורה ראויה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

שירות בתי הסוהר הרוסי עדכן ביום שישי כי אלכסיי נבלני בן ה-47, מתנגדו החריף ביותר של הנשיא פוטין, מת בכלא המבודד בו שהה. הקרמלין מסר כי סיבות מותו של מתנגד המשטר, שהוביל הפגנות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אינן ידועות, וכי בית הכלא מבצע בדיקות למציאתן.

בהצהרת בית הכלא על מותו של נבלני נמסר כי הוא "לא חש בטוב לאחר הליכה ואיבד הכרה, כלל ניסיונות ההחייאה במשך כחצי שעה לא הועילו - והפראמדיקים קבעו את מותו". עורך דינו של נבלני מסר כי "אדם מטעמו ביקר את נבלני לפני יומיים - הוא לא ציין דבר על בריאותו ולא ניכרו עליו סימנים מחשידים". אימו של מתנגד השלטון אמרה כי ראתה את בנה כמה ימים לפני כן, אז לדבריה הוא היה "חי, בריא ושמח". בעבר נבלני טופל בבית הכלא עקב תלונות על "תת-תזונה ואף התעללות".

לאחר מותו של נבלני, החלו לגבור הקולות הדורשים בחקירת נסיבת מותו, אשר נותרו לא ברורות - וכן גובר הרצון של אזרחי רוסיה להנציחו. שני אלו מדוכאים על-ידי ממשל פוטין, שעוצר את המנציחים בכיכרות ונועל את דלתות חדר המתים בעיר סאלחרד, הסמוכה לבית הסוהר המבודד בו נכלא נבלניי - שם, לפי הדיווחים, הוחזקה גופתו.