המבחן וההזדמנות של ביידן: פסגת נאט"ו מתכנסת בוושינגטון

ברקע הקולות הגוברים הקוראים לו לפרוש מהמרוץ, נשיא ארצות הברית ינסה להוכיח בפני מנהיגי נאט"ו, ובייחוד בפני המצביעים האמריקניים, כי הוא כשיר לכהן כמנהיג העולם החופשי למשך ארבע שנים נוספות. ביידן עצמו הודה בטרם הגעת המנהיגים לבירה האמריקנית: "הפסגה - הזדמנות טובה לשפוט את התפקוד שלי". ברקע: חשש במערב מחזרה אפשרית של דולנד טראמפ לבית הלבן

הנשיא ג'ו ביידן עם מזכ"ל נאט"ו
הנשיא ג'ו ביידן עם מזכ"ל נאט"ו | צילום: רויטרס

מנהיגי ברית נאט"ו מתכנסים היום (שלישי) בוושינגטון לפסגה בת שלושה ימים, שתציין 75 שנים להקמת הברית הצבאית. במקביל לדיונים אודות האיומים החריפים על המערב והמשך המלחמה באוקראינה, עבור מארח הפסגה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישנה מטרה נוספת - להוכיח לבעלי בריתו, ובייחוד למצביעים האמריקניים, כי הוא כשיר להמשיך ולכהן כמנהיג העולם החופשי במשך ארבע שנים נוספות.

בטרם הגעת מנהיגי הברית לבירה האמריקנית, הנשיא הודה כי עבודתו במהלך הפסגה החשובה תשמש "דרך טובה" לשפוט את תפקודו. בהקשר זה, ביידן ביקש להתייחס להישגיו הבלתי מבוטלים עד עתה, ובראשם גיוס בעלי ברית נאט"ו נגד רוסיה וקידום סיוע משמעותי לאוקראינה. לדברי הנשיא, הישגים אלו מהווים סיבה מרכזית לכך שהוא ראוי לכהונה נוספת בבית הלבן.

"בעלי בריתנו מצפים למנהיגות אמריקנית", אמר הנשיא ביידן בריאיון לרשת MSNBC אתמול,  "מי עוד יכול להיכנס לנעליים שלנו ולעשות את זה? אני הרחבתי וחיזקתי את נאט"ו. וידאתי שתהיה לנו קואליציה של מדינות שיסייעו לנו להתמודד עם סין, רוסיה וכל מה שמתרחש בעולם. אנחנו מתקדמים באופן משמעותי".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס
ההכנות לקראת פסגת נאט"ו בוושינגטון
ההכנות לקראת פסגת נאט"ו בוושינגטון | צילום: רויטרס
ההכנות לקראת פסגת נאט"ו בוושינגטון
צילום: רויטרס

חרף הישגיו, מעמדו של ביידן בתוך המפלגה הדמוקרטית נחלש מאז הופעתו הכושלת בעימות מול יריבו הרפובליקני דונלד טראמפ, והוא נאלץ להתמודד עם קולות הקוראים לו לפרוש מהמרוץ. כעת הנשיא מבקש להוכיח לתורמים ולבכירים דמוקרטיים כי הוא כשיר לתפקידו. עד כה, שישה מחוקקים דמוקרטים קראו לביידן לפרוש בפומבי. הנשיא הגיב אתמול במכתב ששלח לחברי הקונגרס הדמוקרטים, בו הבהיר באופן חד-משמעי כי אין בכוונתו לפרוש.

במהלך ימי הפסגה העמוסים ביידן מקווה להוכיח את עצמו ולמנוע התרחבות של המרד נגדו במפלגתו. בדברי הפתיחה שלו בפני מנהיגי נאט"ו, הנשיא צפוי להדגיש את מנהיגתו בתוך הברית ולפרט את הצעדים החדשים שארצות הברית ובעלות בריתה יקדמו כדי לחזק את ההגנה האווירית של אוקראינה.

ההכנות לקראת פסגת נאט"ו בוושינגטון
צילום: רויטרס

גורמים בכירים בממשל האמריקני ששוחחו בעילום שם עם סוכנות הידיעות AP טענו כי הנשיא שולט היטב בכל הנושאים המדיניים הרחבים, ובהם הפלישה לאוקראינה והאיום מכיוונה של סין. עם זאת, הבכירים טוענים כי ביידן עשוי לעיתים להראות מבולבל בסוגיות ספציפיות יותר.

יריבו הרפובליקני של ביידן בבחירות הנשיאתויות מעורר מצדו דאגה רבה בקרב מנהיגי נאט"ו - החוששים מכהונה נוספת שלו בבית הלבן. טראמפ ביקר בעבר את הברית ואת מנהיגיה שוב ושוב כאשר לא עמדו במחויבות שלהם לקחת חלק במימון 2% מתקציב נאט"ו. החרדה האירופית התגברה עוד יותר לאחר שהנשיא הרפובליקני אמר במהלך עצרת בחירות בחודש פברואר כי הוא יעודד את רוסיה "לעשות מה לעזאזל שהיא רוצה" למדינות שלא ישלמו את חלקן.