שבועות לאחר שנועד עם פוטין: ר"מ הודו נפגש עם זלנסקי בקייב

בעת בה נרשמה נקודת מפנה במלחמה בעקבות מתקפת הנגד האוקראינית בשטח רוסיה, נרנדרה מודי עורך ביקור מיוחד בקייב - זמן קצר אחרי שפגש את נשיא רוסיה. ראש הממשלה ההודי ידון עם הנשיא האוקראיני על מגוון סוגיות, וינסה לנווט בין היחסים המבוססים של מדינתו עם הקרמלין - ליחסים המתפתחים עם קייב

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי באוקראינה
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי באוקראינה | צילום: רויטרס

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הגיע היום (שישי) לביקור בקייב, במהלכו ייפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. מודי, שהפך לראש הממשלה ההודי הראשון שמבקר באוקראינה מאז שזו זכתה בעצמאות, מגיע לבירה האוקראינית שבועות בודדים לאחר שנפגש במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וספג בשל כך ביקורת מממשלתו של זלנסקי.

מאז החלה המלחמה באוקראינה, הודו קראה להפסקת אש במספר הזדמנויות, אך נמנעה מלגנות את התוקפנות הרוסית כדי שלא לפגוע בקשרי המדינה עם מוסקבה - ספקית נשק חשובה עבור ניו דלהי ושותפה הנתפסת כגורם מפתח באיזון היחסים המתוחים של הודו עם סין.

מודי מגיע לאוקראינה יום לפני שיצוין יום העצמאות במדינה, ולאחר שביקר בימים האחרונים בפולין. במהלך מסיבת עיתונאים שערך בוורשה, ראש הממשלה ההודי התייחס למלחמות באוקראינה ובמזרח התיכון, ואמר כי לשיטתו "שום בעיה לא יכולה להיפטר בשדה הקרב".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי באוקראינה
מודי נפגש עם תומכים בקייב | צילום: רויטרס
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי באוקראינה
צילום: רויטרס

ביקורו המיוחד של מודי מגיע בנקודת מפנה במלחמה שנמשכת כבר שנתיים וחצי, לאחר שאוקראינה פתחה בחודש שעבר במתקפת נגד חסרת תקדים בתוך שטח רוסיה, איתה מוסקבה מתקשה להתמודד.

זלנסקי ואנשיו פועלים כדי לאסוף תמיכה בהצעת השלום שגובשה בקייב, המבוססת על נסיגה רוסית מאדמותיה של אוקראינה. זאת על רקע החשש כי הסיוע האמריקני הקריטי עבור קייב ייפסק אם המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ינצח בבחירות שייערכו בנובמבר וישוב להנהיג את העולם החופשי.

לאורך שנות המלחמה, בכירים אוקראינים ניסו לשכנע מדינות המקיימות קשרים הדוקים עם רוסיה, ובראשן הודו וסין, להפעיל לחץ על פוטין כדי שיקבל את תנאי השלום של קייב. עם זאת, חרף העובדה שהודו לקחה חלק בפסגת השלום הבינלאומית שערכה קייב בשוויץ לפני כחודשיים, ניו דלהי הפסיקה את השתתפותה במסגרות שנוסדו בפסגה, והצהירה כי הפתרון דורש "מעורבות כנה של שני הצדדים המעורבים".

נשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

על פי הודעת משרד החוץ ההודי, מודי צפוי לדון עם זלנסקי על מגוון רחב של נושאים הקשורים ליחסים שבין מדינותיהם, כולל סחר, תשתיות והגנה. "הביקור המיוחד הזה מתרחש על רקע הסכסוך המתמשך באוקראינה, לו יוקדשו חלק מהדיונים גם כן", עדכנה השבוע מזכירת משרד החוץ של הודו לענייני מדינות המערב, טנמאיה לאל.

מודי וזלנסקי נפגשו פעמיים בשולי פסגות G7 מאז החלה המלחמה, כולל בפסגה שנערכה באיטליה בחודש יוני. כאמור, זלנסקי גינה את פגישתו האחרונה של מודי עם פוטין, ותיאר אותה כ"אכזבה עצומה ומכה הרסנית למאמצי השלום".