קרבות בין ארמניה ואזרבייג'ן על נגורנו-קרבאך; עשרות נהרגו

עשרות הרוגים ומאות פצועים עקב קרבות עזים זה היום השני, על רקע התלקחות סכסוך בן עשרות שנים על השטח נגורנו-קראבך שבמזרח אירופה. "הלחימה לא דומה לשום דבר שנראה כאן מאז שנות ה-90"

זמן צפייה: 02:22
אזרבייג'ן וארמניה החלו להילחם אתמול בקרבות שנמשכים גם היום (שני), כאשר בין הכוחות המזוינים של שתי המדינות התנהלו חילופי אש כבדים, בעקבות סכסוך מתמשך על שטח נגורנו-קראבך שבאזור הקווקז שבמזרח אירופה. נכון להיום, הרשויות בנגורנו-קראבך מסרו כי 15 חיילים נהרגו בקרבות, שמצטרפים ל-16 ההרוגים מהקרבות ביום ראשון. סך הכל ישנם 100 פצועים.
בתוך כך, הרפובליקה העצמאית של נגורונ-קראבך הכריזה כי היא השמידה ארבעה מסוקים אזרבייג'נים, 36 טנקים וכלי רכב משוריינים אחרים, ולפי סוכנות הידיעות "Armenpress", הם חיסלו גם חיילים אזרבייג'נים רבים. "לא ראינו שום דבר דומה לזה מאז הפסקת האש בשנות ה-90. הלחימה מתרחשת לאורך כל החזית", אמרה אולסיה ורטנייאן, אנליסטית בכירה ב-"Crisis Group" של אזור דרום הקווקז.
כתבות נוספות בחדשות 13 >>
ירי ארטילרי במהלך הקרבות בנגורנו-קראבך
ירי ארטילרי במהלך הקרבות בנגורנו-קראבך | צילום: רויטרס
כאמור, מהרשויות בארמניה נמסר כי 31 חיילים ארמנים נהרגו בקרבות, ומספר עמדות נכבשו בחדש. שני הצדדים אמרו כי הכריזו על חוק צבאי באזורים מסוימים וכי גייסו כוחות מילואים. על פי דיווחים, מדבור בקרבות הקשים ביותר מאז 2016, כאשר לפחות 200 בני אדם נהרגו אז בקרבות.
שר הגנה הארמני, שושאן סטפנייאן, אמר כי "קרבות בעוצמה שונה משתוללים כעת", והוסיף: "כוחות ההגנה של הצבא הוציאו לפועל פעולות נגד במספר מוקדים". לאור המתיחות הצבאית, מדינות מסוימות הביעו חשש כבד ליציבות באזור, משום שהלחימה בין שתי המדינות עשויה לזלוג לשטחן של מדינות אחרות ולגרור מעמצות שכנות כגון רוסיה, טורקיה ואיראן להתערב במאבק.
לוחם אזרי על טנק נוסע ברחובות באקו, אזרבייג'ן, אחרי שפרצו הקרבות נגד ארמניה בנגורנו קרבאך
לוחם אזרי על טנק נוסע ברחובות באקו, אזרבייג'ן, אחרי שפרצו הקרבות נגד ארמניה בנגורנו קרבאך | צילום: רויטרס
שר ההגנה האזרבייג'ני, מסר בתגובה כי "הכוחות הצבאיים במדינה המשיכו את מתקפת הנגד, ונעו מנקודות יתרון ששוחררו מהכוחות המזויינים של ארמניה", והוסיף כי "האויב ספג אבדות כבדות". אזרבייג'ן אישרה את הדיווח לפיו מסוק אחד הופל, אך מסרו כי הצוות שהיה עליו שרד, וכי 12 מערכות נגד מטוסים הושמדו. יתר האבדות הוכחשו על ידם.
עוד דיווחו גורמים רשמיים באזרבייג'ן כי 26 אזרחים נפצעו כתוצאה מההפגזות הארמניות, והאשימה אותה בכך שהיא מיקדה את התקפותיה על אזורי אוכלוסין צפופים בכוונה - אזרבייג'ן טוענים כי חמישה בני אותה משפחה נהרגו כתוצאה מההפגזות ביום ראשון.
מתגייסים ארמנים מתאספים בבירה ירוואן לאחר שהוכרז ממשל צבאי בשל פרוץ הקרבות נגד אזרבייג'ן בנגורנו קרבאך
מתגייסים ארמנים מתאספים בבירה ירוואן לאחר שהוכרז ממשל צבאי בשל פרוץ הקרבות נגד אזרבייג'ן בנגורנו קרבאך | צילום: רויטרס
ביתניים, טורקיה כבר הכריזה על תמיכתה באזרבייג'ן, בעוד שרוסיה, שלה מספר בסיסים צבאיים בתוך ארמניה, קראה להפסקת אש מיידית בין הצדדים. על רקע תמיכתה באזרבייג'ן, ארמניה האשימה את טורקיה בכך שסיפקה באופן ישיר תמיכה צבאית לאזרבייג'ן, טענה שנדחתה על ידם.
כידוע, כאשר נגורנו-קראבך התנתקה מאזרבייג'ן בשנות ה-90 המוקדמות, עשרות אלפי בני אדם נהרגו בקרבות ואזרחים רבים נאלצו לינטוש את בתיהם. כיום, שטח נגורנו-קראבך הוא דה-פקטו אזור עצמאי התלוי רבות בתמיכה מצד ארמניה, ושולטים בו כעת ארמנים אתניים. שטח זה לא מוכר על ידי אף חברה באו"ם, כולל ארמניה.
מתגייסים ארמנים בבירת ארמניה ירוואן מריעים לקראת היציאה לאזורי הקרבות בנגורנו קרבאך
מתגייסים ארמנים בבירת ארמניה ירוואן מריעים לקראת היציאה לאזורי הקרבות בנגורנו קרבאך | צילום: רויטרס