אזרבייג'ן פתחה במבצע צבאי בנגורנו-קרבאך: "5 נהרגו, 80 נפצעו"

התחממות שהחלה בחודשים האחרונים הסלימה לכדי "מבצע מיוחד נגד טרור" שהכריזו האזרים במחוז נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת. ב-2020 נחתם הסכם הפסקת אש בין המדינות - והמבצע עלול להידרדר במהירות למלחמה נוספת

צילום אווירי של אזור הקרבות בנגורנו-קרבאך
צילום אווירי של אזור הקרבות בנגורנו-קרבאך | צילום: רויטרס

שר ההגנה של אזרבייג'ן הכריז היום (שלישי) על מבצע מיוחד "נגד טרור" בחבל נגורנו-קרבאך, זאת על רקע המתיחות הגבוהה באזור מאז המלחמה הקודמת שפרצה באזור, ב-2020. לפחות חמישה בני אדם נהרגו ועוד כ-80 נפצעו.

נגורנו-קרבאך היא מעין מובלעת בעלת אוכלוסייה ארמנית בתוך אזרבייג'ן, שהפכה ליישות עצמאית בפועל. סירנות נשמעו בעיר הגדולה בקרבאך. גורמי ביטחון באזור אמרו שצבא אזרבייג'ן "הפר את הסכם האש לכל אורך קו גבול המחוז עם הפצצות ארטילריה". גורמים נוספים אמרו שמדובר במתקפה גדולה על חבל הארץ.

לאחר הודעת משרד ההגנה האזרי על תחילת המבצע, דוברת משרד החוץ של רוסיה מריה זכרובה קראה לאזרבייג'ן וארמניה "לסיים את שפיכות הדמים". עוד הוסיפה זכרובה כי "יש להגיע להסכם בדרכי שלום".

מתנדבים בצבא ארמניה מתאמנים באזור הבירה ירוואן
מתנדבים בצבא ארמניה מתאמנים באזור הבירה ירוואן | צילום: רויטרס
ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן
ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן | צילום: רויטרס

הסכסוך בנגורנו-קרבאך החל בראשית המאה הקודמת, ובפברואר 1988 פרצה מלחמת נגורנו-קרבאך הראשונה עם התפרקות ברית המועצות, אשר בעקבותיה הפך האזור ליישות עצמאית דה-פקטו המתופעלת בידי בדלנים ארמנים בתמיכת הממשלה הארמנית. מאז ואילך אזרבייג'ן טוענת לשליטה על המובלעת, אך הסכם הפסקת האש שנחתם בשנת 1994 סיפק יציבות יחסית לאזור.

בשנת 2016 אירעה הסלמה באזור, במה שנודע כ"מלחמת ארבעת הימים". העימות הקטלני ביותר מאז הפסקת האש התרחש מספטמבר עד נובמבר 2020, כאשר המלחמה שפרצה והסכם הפסקת האש שנחתם בעקבותיה בתיווך רוסי שינו את הסטטוס-קוו.

חייל ארמני באזור נגורנו-קרבאך
חייל ארמני באזור נגורנו-קרבאך | צילום: רויטרס

מאז דצמבר, אזרבייג'ן חסמה את הציר המרכזי היחיד שהוביל מארמניה למובלעת, המוכר בשם מסדרון לצ'ין. ביום שלישי האחרון האשים משרד ההגנה האזרי את הכוחות הארמניים בהפצצה שיטתית של עמדות צבאיות. בארמניה הכחישו את הטענות.