זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2023: הסופר הנורווגי יון פוסה

ועדת הפרס הודיעה על הזוכה בפרס היוקרתי, סופר נורווגי מוערך אשר יצירותיו תורגמו ליותר מארבעים שפות. על פי ועדת הפרס, פוסה זכה בפרס "בשל מחזותיו וספריו הנותנים קול לדברים שלא ניתן להגיד"

Screenshot 2023 10 05 140635
זוכה פרס נובל לספרות הסופר יון פוסה | צילום: פרס נובל

ועדת פרס הנובל הכריזה היום (חמישי) על הסופר הנורווגי יון פוסה כזוכה לפרס נובל לספרות לשנת 2023. הנימוק לבחירתו: "בשל מחזותיו וספריו הנותנים קול לדברים שלא ניתן להגיד". פוסה הוא סופר, מחזאי ומסאי, שכתב גם שירים וספרי ילדים ונודע בעיקר בשל מחזותיו.

בועדת הפרס נכתב עליו כי "גוף יצירתו העצום שנכתב בנורווגית משתרע על פני מגוון ז'אנרים וכולל שפע של מחזות, רומנים, אוספי שירה, מסות, ספרי ילדים ותרגומים. הוא אחד המחזאים שהמחזות שכתב מועלים הכי הרבה בעולם וכן הוא זכה להכרה רבה בזכות הפרוזה שלו".

יון פוסה, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2023
יון פוסה, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2023 | צילום: רויטרס

עד כה, האקדמיה השוודית המלכותית למדעים הכריזה על זוכי פרס נובל לכימיה - מאונגי באוונדי, לואיס אי. ברוס ואלכסיי אקימוב, שזכו בפרס בעקבות גילוי ופיתוח הנקודה הקוונטית - חלקיק זעיר המכיל בין עשרות לעשרות אלפי אטומים שתכונותיו נקבעות גם על ידי גודלו וצורתו, זוכי פרס נובל לפיזיקה - פרופ' פייר אגוסטיני, פרופ' פרנץ קראוס ופרופ' אן ל'הולייר, שזכו בפרס על תרומתם לחקר דינמיקת האלקטרונים בחומר, והשיטות שפיתחו לייצור הבזקי אור קצרים במיוחד, וזוכי פרס נובל לרפואה - פרופ' קתלין קריקו, ביוכימאית מהונגריה, והאימונולוג היהודי-אמריקני פרופ' דרו ווייסמן, שזכו בפרס בעקבות מחקרם שאפשר את פיתוח טכנולוגיית ה-mRNA לייצור החיסונים נגד נגיף הקורונה.

מחר יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשלום והוא יוענק באוסלו. לפי ועדת הפרס, השנה ישנם 351 מועמדים לפרס נובל לשלום. מדובר במספר המועמדים השני הכי גבוה אי פעם אחרי 2016, אז היו 376 מועמדים. ביום שני בשבוע הבא יוכרזו הזוכים בקטגוריית הכלכלה.

פרס נובל
פרס נובל | צילום: וויקיפדיה

פרס נובל מוענק בכל שנה לאנשים או לארגונים, עבור מחקר יוצא דופן, המצאה ראשונית של ציוד או טכנולוגיה, או תרומה יוצאת דופן לחברה. הפרסים מוענקים החל מ-1901 מריביות "קרן נובל", שהוקמה בהוראת צוואתו של אלפרד נובל, תעשיין שוודי וממציא הדינמיט. בכל שנה מוענקים שישה פרסים. הזוכים יקבלו כ-11 מיליון קרונות (כ-990 אלף דולר) בטקס שיתקיים ב-10 בדצמבר.