אחרי 3,500 שנה: המומיה של פרעה נסרקה לראשונה

המומיה של המלך המצרי הקדום אמנחותפ הראשון, שהתגלתה ב-1881 בעודה מעוטרת בזר פרחים ומסכה, מעולם לא נפתחה בידי ארכיאולוגים. כעת מדענים הצליחו לסרוק אותה באופן דיגיטלי, וגילו פרטים חדשים על חייו ומותו

המומיה של פרעה אמנחותפ השלישי
המומיה של פרעה אמנחותפ השלישי | צילום: Dr Sahar Saleem/University of Cairo

ממצאים חדשים ממצרים העתיקה: 3,500 שנה אחרי שנקברה, המומיה של הפרעה אמנחותפ, שנמצאה לראשונה ב-1881 בעודה מעוטרת בזר פרחים ומסכה, נחשפה היום (שלישי) לראשונה בצורתה הדיגיטלית על ידי חוקרי עתיקות במצרים.

על אף שמדובר בממצא מסקרן במיוחד - המומיה היחידה של בן המלוכה המצרי שנתגלתה מהמאה ה-19 וה-20 ועדיין לא נפתחה - היא הייתה שבירה עד כדי כך שארכיאולוגים מעולם לא העיזו לנסות ולחשוף את שרידיה. כעת, בעזרת אמצעים לא פולשניים וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות של דימות ממוחשב ותלת-ממדי, חוקרים מצרים הצליחו לראשונה לנתח ולבחון את הממצאים שבתוכה.

Otjevg
ד''ר סאהר סלים עם המומיה בסריקות ה-CT | צילום: Dr Sahar Saleem/University of Cairo

המומיה של המלך המצרי הקדום הייתה שמורה היטב, ונחשפה על ידי מדענים שהסירו את התחבושות שסביבה בצורה ממוחשבת. ד"ר סהר סאלים, מרצה לרדיולוגיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת קהיר, והאחראית לאמצעי הרנטגן בפרויקט חשיפת המומיה, אמרה: "אנו עשויים לגלות בקרוב פרטים חסרי תקדים". בין היתר, עד כה נמצא כי המלך היה בן כ-35 במותו, גובהו 1.69 מטר, הוא היה נימול ושיניו היו בריאות באופן יחסי.

בתוך העטיפות של המומיה נמצאו כ-30 קמעות וחגורת זהב ייחודית. "למומיה עצמה היה סנטר צר, אף קטן, שיער מתולתל ושיניים עליונות מעט בולטות", סיפרה סאלים. עם זאת, החוקרים לא הצליחו למצוא עוויתות או פציעות שיכלו להסביר את סיבת המוות של פרעה המדובר. על גופו של המלך נמצאו סימנים של נתיחה שלאחר המוות, שככל הנראה נגרמו על ידי שודדי קברים עתיקים שמצאו את המומיה.

Maceld
תוצאות סריקת ה-CT שנעשו למומיה | צילום: Dr Sahar Saleem/University of Cairo

אמנחותפ הראשון שלט במשך כ-21 שנה במצרים, בין השנים 1525-1504 לפני הספירה. בזמן שלטונו הוקמו מקדשים רבים במדינה, ותקופתו נחשבה כרגועה למדי. לפי טקסטים הירוגליפיים עתיקים שנמצאו, כמרים וחונטים ניסו לשקם את המומיה בעבר, יותר מ-400 שנה לאחר שהמלך נקבר ונחנט.