ר"מ ניו זילנד: "עקב הטבח במסגדים – נשנה את חוקי החזקת הנשק"

ג'סינדה ארדרן הודיעה שהקבינט ידון מחר במדיניות רישיון נשיאת נשק. לדבריה, הרשויות קיבלו את מניפסט היורה 9 דקות לפני מסע ההרג. "כשהמסגדים ייפתחו – תהיה בהם משטרה"

הטבח במסגדים: ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן הודיעה הבוקר (ראשון) כי בעקבות מסע ההרג שאירע בעיר קרייסטצ'רץ' שבו נרצחו 50 בני אדם, בכוונתה לשנות את חוקי החזקת הנשק במדינה, וכי הקבינט הניו זילנדי ידון מחר בנושא.

עוד אמרה ארדרן כי כאשר ייפתחו המסגדים, תהיה בהם נוכחות משטרתית. ראש ממשלת ניו זילנד הוסיפה כי היורה, תושב אוסטרליה, יובא למשפט במדינתה. בתוך כך גופות הנרצחים יובאו היום לידי משפחותיהם, כדי שיוכלו לקבור אותן. תהליך הזיהוי צפוי להימשך עד ליום רביעי. בד בבד, פייסבוק הודיעה הלילה כי מחקה כמיליון וחצי סרטונים ממסע ההרג במסגדים.

ג'סינדה ארדרן ר''מ ניו זילנד עם הקהילה המוסלמיתלאחר הטבח
ג'סינדה ארדרן ר''מ ניו זילנד עם הקהילה המוסלמיתלאחר הטבח | צילום: gettyimages

אתמול הואשם ברנטון טרנט, אזרח אוסטרליה בן 28, ברצח 50 המתפללים ובפציעתם על עשרות נוספים. הוא הובא לבית המשפט המחוזי בעיר כשהוא אזוק וסירב לדבר. הוא צפוי לחזור לבית המשפט בחמישה באפריל ולעמוד בפני אישומים נוספים. ארדרן אמרה אתמול כי טרנט תכנן להמשיך את המתקפה הרצחנית, אך נעצר ע"י המשטרה המקומית, לפני שהספיק לסיים אותה.

אמש, משרד החוץ הפלסטיני הודיע שישה פלסטינים נרצחו באירוע ונפצעו שישה נוספים. בין ההרוגים מוחמד עטא עליאן, שוער בנבחרת הקטרגל של ניו זילנד ובמקור תושב אבו דיס, מזרחית לירושלים. אביו מוחמד, נפצע באורח קשה. האב ובנו היו ממייסדי מסגד א-נור, שמתפלליו הותקפו אתמול, והיו גם בעלי אזרחות ירדנית. עצרות הזדהות עם הרוגי הטבח התקיימו היום ברחבי הארץ, בין השאר בטמרה, נצרת, כפר כנא וטורעאן.

היורה במסגדים בניו זילנד
היורה במסגדים בניו זילנד | צילום: החדשות 13

תריסר בתי חולים קלטו את עשרות הפצועים מהטבח. חלק מהנפגעים עם חשש ממשי לחייהם. "לפצועים יש פגיעות משמעותיות ולרובם תידרש תקופה ארוכה של שיקום", סיפר גרג רוברטסון, כירורג בכיר באחד מהמוסדות הרפואיים בעיר. במקביל, עשרות אנשים הניחו פרחים בסמוך לשני המסגדים בעיר.

רוב הקורבנות באירוע הירי הרצחני הם מהגרים או פליטים ממדינות כמו פקיסטאן, הודו, מלזיה, אינדונזיה, טורקיה, סומליה ואפגניסטן. המוסלמים מהווים רק מעל 1% מאוכלוסיית ניו זילנד. "אני לא בטוח שאדע איך להתמודד עם זה. הניסיון למחול על אירוע מתועב כזה ייקח זמן רב", אמר עומאר נבי, שאביו, יליד אפגניסטאן שהגיע לניו זילנד לפני ארבעה עשורים, נורה למוות בטבח.

ראשת הממשלה ארדרן אמרה כי לטרנט היה רישיון לשאת נשק, וכי הוא השתמש בחמישה כלי נשק, בהם שני רובי ציד ושני נשקים חצי אוטומטיים. "חוקי הנשק שלנו ישתנו", הוסיפה. בעבר ניסתה ניו זילנד להחמיר את חוקי הנשק, אך לובי תעשיית הנשק במדינה בלם זאת והותיר כמיליון וחצי נשקים בקרב אוכלוסייה של חמישה מיליון בני אדם.

טרנט תיעד את מסע הירי שלו בשידור חי בפייסבוק. לא ברור עדיין מה המניע, אולם נבדק קשר לארגונים גזעניים השייכים לזרם ה"עליונות הלבנה". על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, טרנט כתב מניפסט בן 74 עמודים נגד מהגרים ובעד עליונות לבנה.

מתפלל שהיה באחד המסגדים סיפר לתקשורת המקומית על רגעי האימה. "שמעתי שלוש יריות מהירות, ואז היו עשר שניות הפסקה וזה חזר. זה בוודאות היה ירי אוטומטי, אף אדם לא מסוגל ללחוץ על ההדק כל כך מהר". "מיד אחר כך אנשים התחילו להימלט החוצה, חלקם מכוסים בדם", הוסיף.

ניצול אחר סיפר כי "חיכיתי והתפללתי, זה מה שנותר לי לעשות. התוקף הגיע לצד שהייתי בו, ירה לכל עבר, ואז עבר למתחם הנשים וירה גם בו. שמעתי את אחת המתפללות מתה". לפי עדי ראייה נוספים באחת מזירות הטבח, המפגע ירה בכמה אנשים מחוץ למסגד, ואז נכנס פנימה והחל לראות ללא הבחנה. "ראיתי אנשים מתים לפניי, זחלתי כדי להימלט. הכדורים פגעו בקירות סביבי", סיפר אחד מהעדים.