יותר מ-2,000 הרוגים במרוקו: "אנשים חיפשו את המשפחות שלהם"

2,012 בני אדם נספו ברעידת האדמה שפקדה את אזור מרקש, ובנוסף ישנם 2,059 פצועים, מתוכם 1,404 במצב קשה או אנוש. מספר הנעדרים עדיין אינו ברור, אך משרד החוץ עדכן הלילה כי כל 468 הישראלים שהיו באזור הרעש יצרו קשר

זמן צפייה: 02:57

מניין ההרוגים בעקבות רעידת האדמה שפקדה את מרוקו עומד הבוקר (ראשון) על לפחות 2,012 בני אדם, ובנוסף ישנם 2,059 פצועים, מתוכם 1,404 במצב קשה או אנוש. מספר הנעדרים עדיין אינו ברור, אך משרד החוץ עדכן הלילה כי כל 468 הישראלים שהיו באזור הרעש יצרו קשר - ואין ישראלים נעדרים.

רעש האדמה שפקד את מרוקו היה בעוצמה של 6.8 בסולם ריכטר, והמוקד שלו היה כ-80 קילומטרים מדרום למרקש - שם ככל הנראה יש עוד נפגעים רבים שמנסים להגיע אליהם. מאמצי החילוץ של הלכודים מתחת להריסות בעיר מרקש נמשכים, בשעה שרבים מתושבי העיר איבדו את ביתם.

שר החוץ אלי כהן כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "שמח לבשר כי במהלך הלילה איתרו אנשי משרד החוץ את אחרוני מנותקי הקשר הישראלים באזור מרקש שבמרוקו. מאז היוודע האסון תגברנו את חדר המצב במשרד החוץ, ובמהלך היום תצא משלחת תגבור לשגרירות במרוקו, על מנת לסייע לישראלים השוהים שם להקדים את חזרתם לארץ. בנוסף, אנו ערוכים לשליחת משלחת חילוץ וסיוע הומניטרי לאזור האסון. אני מודה לעובדי ועובדות המשרד על הפעילות המסורה מסביב לשעון, ושולח את תנחומיי לעם במרוקו על האסון הכבד".

בפיקוד העורף נמשכות ההכנות למשלחת חילוץ והצלה למרוקו, כאשר במשרדי הממשלה מתבצעת פעילות אינטנסיבית לתיאום המשלחת. במד"א ובגופים נוספים נערכים להוציא משלחות סיוע למקום, ומשרד החוץ הבהיר כי בינתיים אין צורך ביוזמות פרטיות.

תושבי מרקש בלילה שאחרי רעידת האדמה
תושבי מרקש בלילה שאחרי רעידת האדמה | צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה באזור מרקש
תושבי כפר באזור מרקש בלילה שאחרי רעידת האדמה | צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה במרקש
נזקי רעידת האדמה במרקש | צילום: רויטרס

האדמה רעדה במרוקו ביום שישי סמוך לשעה 23:00 (שעון מקומי), ובמשך 20 שניות זעזעה הרעידה את הממלכה - שהורגשה עד פורטוגל. עשרות מבנים קרסו במרקש ובמחוזות הסובבים האותה. ראשיד בן ערבי, תושב מרקש, סיפר ל-BBC כי מיד אחרי הרעש הוא יצא במהירות עם אשתו ובתו לעיירה המרוחקת כ-56 קילומטרים משם - כדי לוודא שהוריו עדיין בחיים. "ברגע שנכנסתי לעיירה ראיתי אנשים במצב היסטרי, בוכים וצורחים, וכולם חיפשו את המשפחות שלהם".

"ראיתי אדם שוכב על האדמה ליד הריסות ביתו", הוסיף ראשיד, "הוא יכול היה לשמוע את הצרחות של שני ילדיו לכודים מתחת לבניין ההרוס, אבל הוא לא יכול היה לעשות שום דבר כדי לעזור להם. צוותי ההצלה עדיין לא הגיעו לזירה". לבסוף הוא מצא את הוריו בריאים ושלמים, עטופים בשמיכות וישנים ברחוב  הם היו בין האנשים הרבים שבילו את הלילה בחוץ, שכן ממשלת מרוקו הזהירה את כולם לא לחזור לבתיהם במקרה של רעידות משנה קשות.

תושבי מרקש ישנים ברחוב בלילה שאחרי רעידת האדמה
תושבי מרקש ישנים ברחוב בלילה שאחרי רעידת האדמה | צילום: רויטרס
תושבי מרקש בלילה שאחרי רעידת האדמה
תושבי מרקש בלילה שאחרי רעידת האדמה | צילום: רויטרס

ישראלים שהגיעו לחופשה באזור נקלעו להרס הרב, ודיווחו על מהומה ובלבול ברחוב. "אסון גדול, ניצלנו בנס", סיפר אחד מהם. ענבר ודודו תורג'מן, ישראלים שמתגוררים במרוקו, סיפרו לחדשות 13: "הכול חרב, בהלה מוחלטת ברחובות. זה הרגיש כמו סוף העולם".

"זה כאוס מוחלט, קטסטרופה אמיתית, טירוף", סיפר מייקל ביזה, שהיה במרקש כשהאדמה רעדה. פייסל באדור, המתגורר בעיר, שחזר את רגעי האימה, וסיפר על זעקות השבר והקריאות לעזרה שבקעו מבין ההריסות: "עצרתי את הרכב והבנתי שמדובר באסון אדיר".

מונטסיר איטרי, תושב כפר הסמוך למוקד הרעידה בהרי האטלס, סיפר שמרבית הבתים ניזוקו באזור. הוא סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "השכנים שלנו לכודים מתחת להריסות ואנשים עובדים קשה לחלץ אותם בעזרת מה שיש לנו בכפר". מערבה משם, בכפר אחר, סיפר חמיד אפקר שנמלט מביתו כי הרגיש את רעידות המשנה: "האדמה רעדה למשך 20 שניות. דלתות נפתחו ונסגרו בעצמן, רצתי במדרגות למטה מהקומה השנייה".

נזקי רעידת האדמה במרקש
נזקי רעידת האדמה במרקש | צילום: רויטרס
חילוץ פצועים באזור מרקש
חילוץ פצועים באזור מרקש | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה "לסייע ככל שיידרש לעם המרוקאי, לרבות היערכות להוצאת משלחת סיוע לאזור" ומסר כי "עם ישראל מחזק את ידידינו בני העם המרוקאי בשעתם הקשה, נושא תפילה לשלומם ואנו נסייע בכל צורך שנדרש". שר החוץ אלי כהן מסר: "ישראל מושיטה יד למרוקו בשעה קשה זו. מיד עם קבלת הדיווח הצענו לממשל". שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם שר ההגנה של מרוקו, עבד אל-לטיף לודי, ואמר: "מדינת ישראל מושיטה יד למרוקו, ומערכת הביטחון וצה"ל יסייעו ככל שיידרש".

מנכ"ל מד"א אלי בין פנה לנשיא הסהר האדום המרוקני והציע לו סיוע: "אנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות. ליבנו אתכם ועם אלו שאיבדו את יקיריהם. אנו בטוחים כי הנסיון, היכולת והמסירות של הסהר האדום יהוו גורם מפתח להצלחת מאמצי הסיוע ההומניטריים".

יו"ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ, הציע את סיוע התעשייה האווירית לממשלת מרוקו בעקבות אסון רעידת אדמה. באיגרת ששלח למלך מרוקו מוחמד השישי, לשרים ולבכירים בממלכה, הוא כתב: "התעשייה האווירית מוכנה להושיט כל סיוע שיידרש לכוחות ההצלה המרוקאים, לרבות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, וזאת בתיאום עם ממשלת ישראל, משרד הביטחון ומשרד החוץ. הידידות בין שני העמים היא חזקה בעתות של שגרה, ובוודאי בעיתות חירום. תפילותינו לאיתור הנעדרים, החלמת הפצועים ושיבה מהירה לשגרה בטוחה, ולמסר זה שותפים אזרחי ישראל כולם".

נזקי רעידת האדמה באזור מרקש
נזקי רעידת האדמה באזור מרקש | צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה במרוקו
נזקי רעידת האדמה במרוקו | צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה במרוקו
נזקי רעידת האדמה במרוקו | צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה במרוקו
תור לתרומות דם במרוקו | צילום: רויטרס

ב-2004 פקדה רעידת אדמה קטלנית את מרוקו, באוזר אל-חוקיימה שבצפון-מזרח המדינה. 628 בני אדם נספו באסון. ב-1960 הכה בעיר אגאדיר שבדרום-מערב המדינה, רעש בעוצמה 6.7 דרגות. כ-12 אלף בני אדם נהרגו ועשרות אלפים נפצעו.

חברות הביטוח הישראליות פתחו חדרי מצב ומספרי חירום לישראלים הנמצאים באזור האסון ובני משפחותיהם.

מוקד הראל: 037547030 או לשלוח הודעת ווטסאפ למספר 972-52-7544589+.
מוקד חברת כלל ביטוח: 972-3-5783050+ .

מוקד פספורטכארד: בטלפון - 972-98920930+, בווטסאפ - 972-50-6708544+. בנוסף, "פספורטכארד תוציא מטוס מישראל להחזרת מבוטחיה ממרוקו. למטוס שימריא מחר בבוקר למרוקו, יצטרף צוות חילוץ ומשלחת רפואית של 'פספורטכארד' ו'מגנוס איתור וחילוץ' בראשות אלון מעברי, סמנכ"ל ומנהל משלחת החילוץ בפספורטכארד. היום הועברו מבוטחי פספורטכארד ממוקד הרעש במרקש לקזבלנקה, שם כבר אורגנו להם פתרונות לינה בבית מלון בעיר. המטוס הייעודי ישהה זמן קצר בשדה התעופה בקזבלנקה, ויחזור לישראל עם המבוטחים שהיו באזור האסון. לקוחות החברה שעדיין לא יצרו קשר ומעוניינים לחזור לישראל מוזמנים להתקשר בהקדם למוקד שירות הלקוחות".

מוקד חברת AIG במספר 972-50-889-9698+ ובמייל: ⁦‪sar@magnus.co.il‬⁩

אל על עדכנה כי "לקוחות אל על ששוהים כרגע במרוקו ורכשו כרטיסים לטיסות חזרה לישראל הממריאות עד 17 בספטמבר יוכלו להקדים את מועד הטיסה ללא עלויות, זאת על בסיס מקום פנוי. אם לא יהיו מקומות על טיסות, אל על תסייע ככל שניתן עם פתרונות בטיסות של חברות תעופה אחרות. לקוחות שרכשו טיסה למרוקו ליציאה עד 15 בספטמבר ומבקשים לשנות את היעד או התאריך - יוכלו לבצע שינויים אלו ללא דמי שינוי, או לחילופין לבטל את כרטיס הטיסה לשובר כספי למימוש עתידי".