היסטוריה: חללית אמריקנית פרטית נחתה על הירח

החללית "אודיסאוס", שזכתה לכינוי "אודי" ופותחה על ידי החברה Intuitive Machines, נחתה על הירח בהצלחה - ובכך הפכה לחללית האמריקנית הראשונה שעושה זאת מזה חצי מאה, ולחללית הפרטית הראשונה שעושה זאת אי פעם. לאחר המתנה מורטת עצבים, מנכ"ל החברה הודיע בשידור חי באינטרנט על הצלחת המשימה: "אנחנו על פני השטח ומשדרים, ברוכים הבאים לירח"

החללית האמריקנית "אודיסאוס" שנחתה על הירח
החללית האמריקנית "אודיסאוס" שנחתה על הירח | צילום: רויטרס

החללית האמריקנית "אודיסאוס" של חברת Intuitive Machines, שזכתה לכינוי "אודי", נחתה לפנות בוקר (שישי) בהצלחה על הירח, לאחר קשיים שצצו שעות לפני הנחיתה והובילו למתח רב בחדר הבקרה. עם השלמת הנחיתה נעשתה היסטוריה, כש"אודי" הוכרזה כחללית האמריקנית הראשונה שצלחה את המסע לירח מזה 50 שנים - וכחללית הפרטית הראשונה שעושה זאת אי פעם.

"אני יודע שזה גרם לכם לכסוס ציפורניים, אבל אנחנו על הקרקע - ואנחנו משדרים", הכריז מנכ"ל Intuitive Machines, סטיב אלטמוס, בשידור חי באינטרנט. "ברוכים הבאים לירח", הוסיף.

החברה אישרה שחדר הבקרה של המשימה קיבל אותות מהחללית זמן קצר לאחר נחיתתה על שטח הירח, אך רק שעתיים לאחר הנחיתה ניתן אישור סופי לפיו כל המערכות מתפקדות כמצופה.

הירח. צולם בסוונזי שבווילס
צילום: רויטרס

"אודיסאוס" היא החללית הראשונה מארה"ב שמגיעה לשטח הירח מאז הסתיימה "תוכנית אפולו", לפני יותר מחמישה עשורים. הצלחת המשימה מעוררת עניין רב בקרב הלקוחה המרכזית של Intuitive Machines, נאס"א - המבקשת לקדם את חקירת הירח באמצעות רובוטים המפותחים על ידי קבלנים פרטיים, בטרם היא שולחת אסטרונאוטים במסגרת תוכנית "ארטמיס" שלה, הצפויה לצאת לפועל בהמשך העשור.

"היום, לראשונה מזה יותר מחצי מאה, ארצות הברית חזרה לירח", אמר מנהל נאס"א ביל נלסון, "היום הוא יום שמוכיח את הכוח וההבטחה של השותפויות המסחריות של נאס"א. כל הכבוד לכל המעורבים במשימה הגדולה והנועזת הזו".

נאס"א
נאס"א | צילום: רויטרס

Intuitive Machines ייעדו את "אודיסאוס" לביצוע משימות מחקר ליד "Malapert A", מכתש באזור הקוטב הדרומי של הירח. האזור, שמאופיין באדמה סלעית, מעורר עניין בקרב החוקרים בעקבות השערות הגורסות כי הוא מכיל מאגרי מים קפואים.