בניגוד לתחזיות: אין מנצח ברור בבחירות לפרלמנט בספרד

למרות שהסקרים ניבאו את את סוף שלטונו של ראש הממשלה המכהן פדרו סאנצ'ס הסוציאליסטי, ואת חזרת הימין הקיצוני לממשלה לראשונה מאז מות הדיקטטור פרנקו, אף אחד מהגושים לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש להקמת קואליציה. מפלגת המרכז-ימין של סנטיאגו אבסקאל קיבלה את מספר הקולות הרב ביותר, אך שתי המפלגות יידרשו לנהל משא ומתן - וייתכן שהתהליך יסתיים בבחירות נוספות

בוחרים בספרד
בוחרים בספרד | צילום: רויטרס

אחרי יום בחירות מותח ודרמטי, אזרחי ספרד מתעוררים הבוקר (שני) בחוסר ודאות וללא מנצח ברור. על אף שהתחזיות ניבאו את סיום שלטונו של ראש הממשלה המכהן, פדרו סאנצ'ס מהמפלגה הסוציאליסטית, ואת חזרת הימין הקיצוני לממשלה בפעם הראשונה מאז מותו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו - מפלגת הימין הקיצוני קיבלה פחות קולות מהצפוי וגם מפלגת המרכז-ימין של סנטיאגו אבסקאל לא הצליחה להשיג את הרוב הדרוש כדי להשתלט על הפרלמנט, כך שגם סאנצ'ס וגם אבסקאל יצטרכו לעבוד קשה כדי להצליח להקים קואליציה - וייתכן שהתהליך יסתיים בבחירות נוספות.

שתי המפלגות המובילות יבקשו לנהל משא ומתן על הסכמים קואליציוניים בניסיון להשיג רוב שלטוני, אך אנליסטים הזהירו שהתהליך עלול להסתיים בפרלמנט תלוי, מה שידרוש קיום בחירות נוספות.

ראש הממשלה המכהן פדרו סאנצ'ס
ראש הממשלה המכהן פדרו סאנצ'ס בבחירות לפרלמנט | צילום: רויטרס

על פי 100% מהקולות שנספרו עד שעה 1:30 בלילה היום (שני), לגוש השמרנים, בראשות אלברטו פייחו, היו 136 מושבים בפרלמנט, בעוד שלסאנצ'ס היו 122 מושבים - ולשניהם חסרים 176 המושבים הדרושים לשלטון. אבל הסוציאליסטים הראו תפקוד טוב בהרבה מהתחזיות, בעוד שהימין לא הצליח להשיג את הרוב הברור שניבאו לו.

המשמעות של התוצאות היא שסאנצ'ס הפך מראש הממשלה היוצאת למועמד פוטנציאלי להקמת ממשלה נוספת. זה גם כמעט טרפד את הסיכוי של מפלגת הימין הקיצוני לקחת חלק בממשלה אירופית אחרת כפי שחזו הסקרים.

Whatsapp Image 2023 07 24 At 0
מנהיג מפלגת המרכז-ימין, סנטיאגו אבסקאל

עם זאת, חברת הייעוץ "טאנאו" שמה את הסיכויים של סאנצ'ס להקים קואליציה הרבה מעל אלו של מנהיג האופוזיציה, פייחו, עם סבירות של 45% שיוכל לנהל משא ומתן על עסקה עם שותפתו המרכזית, מפלגת הימין "ווקס", המובילה במדינה, ומפלגות קטנות יותר. אבל עדיין קיים אותו אחוז הסתברות שיידרשו בחירות נוספות. היעדר תוצאה ברורה מטיל צל על הנשיאות הנוכחית של ספרד במועצת האיחוד האירופי.

בשיחה עם תומכים צוהלים מחוץ למטה המרכזי של מפלגת הפועלים הסוציאליסטית במדריד אתמול, אמר סאנצ'ס שהספרדים דחו את "הגוש שאיים לדרדר את הממשלה אחורה, והציע ביטול מוחלט של כל ההתקדמות שעשינו בארבע השנים האחרונות".

בנאום במטה האופוזיציה ברחבי העיר, פייג'ו התעקש שמפלגתו ניצחה בבחירות ויבקש להימנע מתרחיש של אי ודאות על ידי שיחה עם כל המפלגות הנכונות להקים ממשלה. מנהיג מפלגת "ווקס", סנטיאגו אבסקאל, אמר שסאנצ'ס יכול לחסום כל ניסיון של הימין להרכיב ממשלה.