"גיבור הובא למנוחות": המכרסם שגילה יותר מ-100 מוקשים בקמבודיה הלך לעולמו

חולדה בשם מגאווה עזר לגלות מאות מוקשים ומטעני חבלה לאורך 8 שנות חייו וזכה להכרה בקמבודיה ובעולם. הוא הובא לשם על ידי ארגון בינלאומי שמאמן חולדות למטרות כאלה בדיוק

זמן צפייה: 01:19

קמבודיה: מכרסם בשם מגאווה שמצא בעצמו יותר מ-100 מוקשים ומטעי חבלה בקמבודיה, וזכה במדליה על גבורתו, נפטר בסוף השבוע בגיל 8. ההודעה הגיעה מארגון "אפופו" שמקורו בבלגיה ומאמן מכרסמים לגילוי מוקשים במדינות שונות בעולם. "גיבור הובא למנוחות", אמרו שם.

מגאווה הוא מכרסם מסוג חולדה אוגרת גמביאנית, שהארגון מאמן לאתר מוקדים בעזרת חוש הריח המפותח שלהם. מגאווה פרש לגמלאות ביוני האחרון ומטעם הארגוטן הודיעו כי "מגאווה היה בריא ובילה את רוב חייו במשחק נמרץ, אך לקראת סוף השבוע האחרון הוא החל להאט, ישן הרבה והראה פחות עניין במזון בימיו האחרונים".

File Photo: Magawa, The Recently Retired Landmine Detection Rat, Eats Corn At The Apopo Visitor Center In Siem Reap
מאגאווה החולדה | צילום: רויטרס

בשנת 2020 זכה מגאווה מקרן וטרינרית המבוססת בבריטניה על "אומץ מציל חיים ומחויבות למשימה". הוא היה החולדה הראשונה שזכתה בפרס זה. השימוש במכרסמים לזיהוי המוקשים הופך את הפעולה למסוכנת הרבה פחות עבור מי שתפקידו לפרק את המוקשים ולנטרלם.

File Photo: Magawa, The Recently Retired Mine Detection Rat, Sits On The Shoulder Of Its Former Handler So Malen At The Apopo Visitor Center In Siem Reap, Cambodia
מגאווה עונד את מדליית הזהב | צילום: רויטרס

בעיית המוקשים בקמבודיה נובעת משנים של מלחמת אזרחים במדינה, והיא נחשבת לאחת המדינות הממוקשות ביותר בעולם, עם יותר מאלף ק"מ מרובע שנגוע במוקשים. רק ביום שני האחרון נהרגו שלושה קמבודים שעמלו על ניטרול מוקשים במחוז סמוך לגבול עם תאילנד. הם נהרגו מפיצוץ מוקש נגד טנקים שפצע שניים נוספים.