הפיכה צבאית במיאנמר: מנהיגת המדינה נעצרה והוכרז מצב חירום

לאחר שהצבא טען כי הבחירות בנובמבר האחרון זוייפו, פוליטיקאים רבים נעצרו, ביניהם המנהיגה כלת פרס נובל לשלום. שיבושים נרחבים בערוצי התקשורת ורשת האינטרנט במדינה. ארה"ב גינתה את המהלך

זמן צפייה: 00:22

הפיכה צבאית במיאנמר: הצבא נטל הלילה (שני) את השליטה במדינה והכריז על מצב חירום, לאחר שעצר פולטיקאים רבים, ביניהם מנהיגת המדינה, אונג סן סו צ'י, שזכתה בעבר בפרס נובל לשלום. זאת, לאחר מתח גובר בין השלטון, האזרחים והצבא ברקע הבחירות במדינה בנובמבר האחרון, שבהן ניצחה סן צ'י. לטענת גורמים בצבא, התוצאות זוייפו. המפלגה של סן צ'י קראה לתושבי המדינה לא לשתף פעולה עם ההפיכה ולצאת להפגין. "פעולות הצבא נועדו להחזיר את מינמאר לדיקטטורה", נמסר מטעם המפלגה.

בינתיים, במדינה מדווחים על חיילים שנמצאים ברחובות, שיבושים נרחבים בערוצי התקשורת ובקווי הטלפון והאינטרנט, כאשר גם בבירה נייפידאו אין תקשורת. נוסף על כך, בעיר הגדולה במדינה, והבירה הקודמת, יאנגון, קווי התקשורת מוגבלים. על פי דיווחים שונים, תושבים רבים החלו למשוך את כספם מהכספומטים, שחלקם אינם עובדים.

אונג סן סו צ'י
אונג סן סו צ'י | צילום: רויטרס

הממשל האמריקני גינה את המהלך ומסר כי וושינגטון "מתנגדת לכל ניסיון לשנות את תוצאות הבחירות האחרונות או לעכב את ההליך הדמוקרטי של מיאנמר". שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן אף קרא לשחרור בכירי הממשל והוסיף כי "ארצות הברית עומדת לצד אזרחי מינמאר במאבקם לדמוקרטיה, חירות, שלום ופיתוח. הצבא חייב לחזור בו מיד".

מערכת הבחירות האחרונה הייתה השנייה מאז שנת 2011, אז הסתיים השלטון הצבאי במדינה, שמוכרת גם כ"בורמה". בתום הבחירות, הצבא ערער על התוצאות והגיש עתירות לבית המשפט העליון במדינה נגד סן צ'י ושאר נבחרי הציבור. הצבא טען כי הבחירות זוייפו, אך ועדת הבחירות דחתה את הטענה.

רכב צבאי בבניין העירייה ביאנגון, במהלך ההפיכה הצבאית במיאנמר | צילום: רויטרס

חיילים בבניין העירייה ביאנגון, במהלך ההפיכה הצבאית במיאנמר | צילום: רויטרס