"שינה את מהלך ההיסטוריה": מנהיגי העולם נפרדים מגורבצ'וב

מנהיגה האחרון של ברית המועצות הלך לעולמו בגיל 91, וייזכר תמיד כמי שהוביל לסיום המלחמה הקרה אך לא הצליח למנוע את פירוק האימפריה הסובייטית. מדינאים רבים ספדו לו, ומטעמו של נשיא רוסיה פוטין נמסר כי הוא הביע את תנחומיו. ביידן: "הביא לעולם בטוח וחופשי יותר". הנשיא הרצוג: "מנהיג אמיץ ובעל חזון"

זמן צפייה: 03:05

ברחבי העולם אבלים הבוקר (רביעי) על מותו של מיכאיל גורבצ'וב, המנהיג האחרון של ברית המועצות, שהלך לעולמו אמש בגיל 91. מדינאים מכל קצוות הגלובוס הספידו את המנהיג שהביא לסוף המלחמה הקרה וזכה בפרס נובל לשלום בשנת 1990 - אך לא הצליח למנוע את פירוקה של האימפריה הסובייטית.

דמיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מסר כי פוטין הביע את "תנחומיו העמוקים ביותר" וכי "מחר הוא ישלח מברק תנחומים למשפחתו ולחבריו". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כתב עליו: "מדינאי יחיד במינו ששינה את מהלך ההיסטוריה. הוא עשה יותר מכל אדם אחר כדי להביא לסיומה השליו של המלחמה הקרה".

ולדימיר פוטין ומיכאיל גורב'צוב
ולדימיר פוטין ומיכאיל גורב'צוב | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר: "מיכאיל גורבצ'וב היה איש בעל חזון יוצא דופן. כמנהיג ברית המועצות, הוא עבד עם הנשיא רייגן כדי לצמצם את הארסנלים הגרעיניים של שתי מדינותינו. לאחר עשרות שנים של דיכוי פוליטי אכזרי, הוא אימץ רפורמות דמוקרטיות. התוצאה הייתה עולם בטוח יותר וחופש גדול יותר עבור מיליוני אנשים".

גם ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון נפרד ואמר: "תמיד הערצתי את האומץ והיושרה שהפגין בהבאת המלחמה הקרה לסיומה בדרכי שלום. בתקופה של התוקפנות של פוטין באוקראינה, המחויבות הבלתי נלאית שלו לפתיחת החברה הסובייטית נותרה דוגמה לכולנו".

מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן חותמים על הסכם הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, 1987
מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן חותמים על הסכם הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, 1987 | צילום: רויטרס

מיכאיל גורבצ'וב ומרגרט טאצ'ר
מיכאיל גורבצ'וב ומרגרט טאצ'ר | צילום: רויטרס

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין מסרה: "מיכאיל גורבצ'וב היה מנהיג מהימן ומכובד. הוא מילא תפקיד מכריע כדי לסיים את המלחמה הקרה ולהפיל את מסך הברזל. זה פתח את הדרך לאירופה חופשית. המורשת הזו לא יכולה להישכח".

גם בישראל נפרדו מהמנהיג הסובייטי האחרון, ונשיא המדינה יצחק הרצוג צייץ באנגלית בחשבון הטוויטר שלו: "מיכאיל גורבצ'וב היה אחד הדמויות יוצאות הדופן של המאה ה-20. הוא היה מנהיג אמיץ ובעל חזון, שעיצב את עולמנו בדרכים שנחשבו בעבר בלתי נתפסות. הייתי גאה לפגוש אותו במהלך ביקורו בישראל ב-1992. תנחומים מעומק הלב למשפחתו ולחבריו".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כתב: "מיכאל גורבצ’וב איננו. האיש שהעז לשבור בשם האמת והאנושיות את האידיאולוגיה והדוגמה עליהן גדל ולקבל הכרעות מודעות, שהולידו את התפרקות ברית המועצות. ירד מהבמה אחרון המנהיגים שהכרעתו שינתה את כיוון ההיסטוריה האנושית כולה. גאה שזכיתי להכירו".

חבר הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "דמות היסטורית ומורכבת. לא הסכמתי איתו בהרבה דברים בזמן אמת, אך במבט לאחור לעולם אהיה אסיר תודה לגורבצ'וב על כך שניסה להעניק חופש למדינה שבה נולדתי וגדלתי. האיש שינה את העולם".

מיכאיל גורבצ'וב ופידל קסטרו
מיכאיל גורבצ'וב ופידל קסטרו | צילום: רויטרס

גורבצ'וב מונה למזכ"ל המפלגה הקומוניסטית ב-1985, והחליף בתפקיד מנהיג ברית המועצות את קונסטנטין צ'רניינקו, שהספיק לכהן בתפקיד שנה בלבד לפני מותו. גורבצ'וב קידם רפורמות של ליברליזציה פוליטית וכלכלית בברית המועצות, ומדיניות החוץ שקידם הובילה לסיום המלחמה הקרה.

תמונת הנשיקה המפורסמת בין מיכיאל גורבצ'וב לבין אריך הונקר, מנהיג גרמנית המזרחית, לאחר בחירתו מחדש
תמונת הנשיקה המפורסמת בין מיכיאל גורבצ'וב לבין אריך הונקר, מנהיג גרמנית המזרחית, לאחר בחירתו מחדש | צילום: רויטרס