כדי למנוע זרימת נשק: מקסיקו תובעת יצרנים אמריקניים

בעקבות הצפה של אמל"ח לא חוקי מארה"ב אל מעבר לגבול ולידיהם של קרטלי הסמים, הגישה מקסיקו תביעה נגד החברות שמשווקות ומפיצות נשקים, ביניהן "קולט" ו"גלוק". "לשים קץ לנזקים האדירים"

נשק אקדחים
נשק | צילום: שאטרסטוק

מקסיקו הגישה אתמול (רביעי) תביעה נגד 11 יצרני נשק אמריקניים, בעקבות זרימת נשק לא חוקי מארצות הברית אל מעבר לגבול ולידיהם של ארגוני הפשיעה במדינה, כך עולה ממסמכי בית המשפט שהגיעו ל-CNN.

בתלונה נכתב כי "ההצפה של מקסיקו בכלי נשק שמקורם בארצות הברית היא אינה תוצאה בלתי נמנעת של עסקי הנשק או החוק האמריקני, אלא של פעולות מכוונות שנובעות מהשיטות העסקיות של הנתבעים". בין החברות שמופיעות בתלונה נמצאות גם "גלוק" ו"קולט", מהמותגים הבולטים בעולם הנשק.

התלונה הוגשה לבית המשפט הפדרלי בבוסטון, ומטרתה "לשים קץ לנזקים האדירים שגורמות החברות שבאופן פעיל מקלות על הסחר הבלתי חוקי בנשק שמגיע לקרטלי הסמים ולפושעים אחרים במקסיקו", כך נכתב בתלונה. מקסיקו טוענת כי החברות מתכננות, משווקות, מפיצות ומוכרות נשק בדרכים המחמשות באופן קבוע את קרטלי הסמים.

כמות מקרי הרצח במקסיקו פחתה משנת 1999 עד 2004, אך מאז חלה עליה דרמטית, שהתרחשה לטענת מקסיקו במקביל לעלייה בייצור, בהפצה ובשיווק הנשק של החברות הנתבעות. שר החוץ המקסיקני מרסלו אבראד אמר כי על חברות הנשק לפקח על המפיצים. "החברות טוענות שאחרי המכירה והשיווק אין להן יותר אחריות, אבל יש להן", הוסיף אבראד.