אחד מברוני הסמים הגדולים בעולם נעצר במקסיקו

עבריין הסמים רפאל קארו קינטרו, שהיה ברשימת 10 המבוקשים של ה-FBI, ריצה 28 שנות מאסר בגין רצח סוכן אמריקני ושוחרר מהכלא בנסיבות "טכניות". פרס בסך 20 מיליון דולר הוצב על ראשו והוא נלכד במבצע שבו נהרגו 14 לוחמים אמריקנים בהתרסקות מסוק

ברון הסמים שנעצר במקסיקו, רפאל קארו קינטרו
ברון הסמים שנעצר במקסיקו, רפאל קארו קינטרו | צילום: מתוך טוויטר

מקסיקו הודיעה כי עצרה אתמול (שישי) את אחד מברוני הסמים הגדולים בעולם, רפאל קארו קינטרו, שהיה ברשימת 10 המבוקשים של ה-FBI. המבצע הסתיים בטרגדיה, כאשר 14 נחתים אמריקנים שסייעו בלכידתו נהרגו בהתרסקות מסוק, כך נמסר היום מגורמים בצי המקסיקני ל-CNN.

העבריין הידוע לשמצה נעצר בידי נחתים לאחר שנמצא מסתתר בשיחים, בסיוע של כלב חיל הים בעיירה סן סימון שבצפון מערב מדינת סינלואה שבמקסיקו, כך נמסר בהודעת הצי המקסיקני. קינטרו, המכונה "הנרקו של סוחרי הסמים", נחשב ברשויות במקסיקו כמייסד רשת הסחר בסמים "קרטל גוודלחרה", והוא מואשם בסחר בסמים כמו מת', הרואין, קוקאין ומריחואנה.

ברון הסמים שנעצר במקסיקו, רפאל קארו קינטרו
ברון הסמים שנעצר במקסיקו, רפאל קארו קינטרו | צילום: מתוך טוויטר

המסוק של הצי המקסיקני התרסק כאמור בלוס מוצ'יס שבסינלואה בעקבות המבצע ללכידתו, וחייל נוסף נפצע ונשאר בבית החולים לקבלת טיפול רפואי, כך על פי ההצהרה. סיבת ההתרסקות טרם ידועה, ותיפתח חקירה בנושא.

קינטרו, שגילו המדויק אינו ידוע אך על פי ההערכות נמצא בשנות ה-60 לחייו, מבוקש על ידי הרשויות בארה"ב בגין חטיפה לכאורה וקשירת קשר לרצח בעינויים של הסוכן המיוחד של מנהל אכיפת הסמים (DEA) אנריקו (קיקי) קמרנה, בשנת 1985. קמרנה נחטף, עונה ונרצח כנקמה על פשיטה של הרשויות המקסיקניות על חוות המריחואנה של קינטרו בשנת 1984, בשטח של 2,500 דונמים, כך לפי ה-DEA. האירועים הוצגו בסדרת הדרמה של נטפליקס "נרקוס: מקסיקו".

ברון הסמים שנעצר במקסיקו, רפאל קארו קינטרו
ברון הסמים שנעצר במקסיקו, רפאל קארו קינטרו | צילום: מתוך טוויטר

העבריין בילה 28 שנים בכלא במקסיקו על חלקו ברצח, לפני ששוחרר בנסיבות "טכניות" לא ברורות, בשנת 2013. בית המשפט העליון במקסיקו ביטל מאוחר יותר את ההחלטה לשחררו. קינטרו הנמלט חזר לסחר בסמים בתור מנהיג בכיר בקרטל סינלואה, לפי ה-FBI. התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, מסר אתמול כי ארצות הברית תבקש את הסגרתו המיידית של קינטרו, כדי שיוכל להישפט "במערכת המשפט שעליה הגן קמרנה במותו". לדבריו, "אין מקום מסתור למי שחוטף, מענה ורוצח את רשויות אכיפת החוק האמריקניות".

בשנת 2018, הרשויות בארה"ב הכריזו על פרס של 20 מיליון דולר עבור הסגרתו של קינטרו. הוא עצמו אמר בעבר שניסיונות לעצור אותו היו "נקמה שגויה" ואף "שכתוב של ההיסטוריה בצורה נוחה", לפי ה-DEA. סוכני DEA שבסיסם במקסיקו עבדו עם הרשויות במקסיקו כדי לאתר ולעצור את ברון הסמים, כך מסרה מנהלת ה-DEA, אן מילגרם, בשישי האחרון. "במשך יותר מ-30 שנה, עבדנו ללא לאות כדי להביא את קינטרו לדין. המעצר של היום מגיע לאחר שנים של דם, יזע ודמעות".