מקסיקו: התובע שחקר היעלמות סטודנטים - נעצר בחשד למעורבות

ג'יסוס מורילו קאראם, התובע הכללי לשעבר של מקסיקו, שהוביל את חקירת מקרה היעלמותם של עשרות סטודנטים בשנת 2014 שעשו את דרכם להפגנה נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה, חשוד בהיעלמותם, עינויים ושיבוש מהלכי משפט

43 הסטודנטים הנעדרים
43 הסטודנטים הנעדרים | צילום: מתוך ויקיפדיה

התובע הכללי לשעבר של מקסיקו נעצר בחשד למעורבות בהיעלמותם של 43 סטודנטים בשנת 2014, כך דווח הבוקר (שבת) ברשת BBC הבריטית. ג'יסוס מורילו קאראם, שהוביל את החקירה על המקרה, חשוד בהיעלמות כפויה, עינויים ושיבוש מהלכי משפט.

הסטודנטים נעלמו עת שנסעו באוטובוס דרך העיר איגואלה בדרכם להפגנה נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה במקסיקו סיטי בערב ה-26 בספטמבר 2014. ככל הידוע, הם נעצרו על ידי המשטרה המקומית, מה שהוביל לעימות שגרם למשטרה לפתוח באש על האוטובוסים שהובילו את הצעירים - אך מה שקרה אחר כך שנוי במחלוקת. מלבד שברי עצמות שהתגלו משלושה מהם, לא ידוע דבר על מה שעלה בגורלם.

ג'יסוס מורילו קאראם, התובע העללי לשעבר של מקסיקו
ג'יסוס מורילו קאראם, התובע העללי לשעבר של מקסיקו | צילום: מתוך ויקיפדיה

היעלמותם המסתורית שלחה גלים ברחבי העולם ועוררה הפגנות נרחבות במקסיקו נגד החסינות ושותפות המדינה בפשע מאורגן. קאראם, שנעצר אתמול, הוביל חקירה שנויה במחלוקת בשנת 2015 על מה שקרה לסטודנטים, שהאשימה חברי קרטל בהריגתם ושריפת שרידיהם.

ממצאיו, שאושרו על ידי הנשיא דאז אנריקה פניה נייטו, חטפו ביקורת ממומחים עצמאיים וקרובי משפחה של הסטודנטים הנעדרים, שטענו כי ישנן שגיאות וכי כוחות המשטרה שירו על האוטובוסים כלל לא נאשמים. מפלגתו של קאראם, המפלגה המהפכנית המוסדית (PRI), שאינה עוד בשלטון, האשימה את העומדים מאחורי מעצרו במניעים פוליטיים.

עצרת לזכר 43 הסטודנטים ביום השנה להיעלמותם
עצרת לזכר 43 הסטודנטים ביום השנה להיעלמותם | צילום: מתוך ויקיפדיה

החוקרים מאמינים שהסטודנטים נעצרו על ידי שוטרים מושחתים ולאחר מכן הועברו לארגון הפשיעה "הלוחמים המאוחדים", שחשב כי מדובר בחברי כנופיה יריבה לפני שהרג אותם. ביום חמישי האחרון, ועדה שהוקמה על ידי הנשיא הנוכחי אנדרס מנואל לופז אוברדור האשימה את השוטרים באחריות מסוימת לרצח ההמוני, או לכל הפחות ברשלנות.

"מעשיהם, המחדלים או השתתפותם אפשרו את היעלמותם והוצאתם להורג של הסטודנטים", אמר אלחנדרו אנצ'ינס, ראש הוועדה וסגן שר הפנים של מקסיקו.

מוקדם יותר השנה הנשיא לופז אוברדור חשף כי חברי חיל הים נחקרים על התעסקות בראיות, לרבות במזבלה שבה נמצאו שרידי אדם. ביום שישי הוא קרא לכל חיילים או פקידים המעורבים בהיעלמות לעמוד לדין. "העלאת המודעות למצב האכזרי והבלתי אנושי הזה ובאותו הזמן ענישה של האחראים עוזר למנוע מהאירועים המצערים האלה להתחרש שוב", אמר המנהיג המקסיקני.