בספרד שוקלים: "חופשת מחזור" של 5 ימים בחודש לנשים

הקבינט הספרדי דן בהצעת חוק שתאפשר לנשים הסובלות מכאבי וסת משמעותיים לקחת חופשת מחלה פעם בחודש. שרת השיוויון הספרדית אמרה כי המהלך יביא לסופם של "הסטיגמה, הבושה והשתיקה סביב הווסת". לצד זאת, ישנם קולות החוששים מאפליית נשים על רקע זה, אך גם כאלו שטוענים שמדובר בצעד חשוב. "אם לגברים היה מחזור - החוק הזה היה מגיע לפני עשרות שנים"

כאבי מחזור, וסת
כאבי מחזור | צילום: שאטרסטוק

על פי טיוטת חקיקה שהודלפה לכלי התקשורת הספרדיים, הקבינט הספרדי דן היום (שלישי) בהצעת חוק שתאפשר לנשים לקחת עד חמישה ימי חופשת מחזור בחודש. אם  הצעת החוק תאושר, ספרד תהפוך למדינה הראשונה באירופה שתאפשר לעובדות לקחת חופשה מסוג זה.

מטרת החוק, הינה לאפשר את ההכרה של המדינה בנשים הסובלות מכאבי וסת משמעותיים, ותאפשר להן לקחת שלושה ימים של חופשת מחלה בזמן הווסת החודשית, לצד יומיים נוספים שיתאפשרו במקרים חריגים.

"זה כבר לא יהיה נורמלי ללכת לעבודה כשאת בכאבים", אמרה שרת השיוויון הספרדית אירן מונטרו, והוסיפה כי המהלך יביא לסופם של "הסטיגמה, הבושה והשתיקה סביב הווסת". חוסה לואיס אסקריבה, שר ההכללה, הביטחון הסוציאלי וההגירה של ספרד, ביקש למתן את הציפיות בשבוע שעבר, ותיאר את ההצעה שהודלפה כטיוטה שעדיין נמצאת "בדיון".

לצד התמיכה בהצעה, יש כאלו המזהירים כי הדבר עלול להוביל לאפלייתן של נשים בשוק התעסוקה: "צריך להיות זהירים עם החלטות מסוג זה", אמרה כריסטינה אנטוננזס, סגנית מזכירת UGT, אחד האיגודים המקצועיים הגדולים במדינה, "אני לא יודעת אם זה עושה לנו, הנשים, שירות רע".

אבל האיגוד המקצועי הגדול השני בספרד, ה-CCOO, אמר שהצעד המוצע "מוצדק" אם כאבי מחזור מונעים מאישה לעבוד, וכינה זאת "התקדמות חקיקה" גדולה שתכיר בבעיה בריאותית ש"התעלמו ממנה" עד כה. "אם לנו הגברים היה מחזור, החוק הזה היה מגיע לפני עשרות שנים, צייץ איניגו ארג'ון, מנהיג מפלגת השמאל "מאס פאיס".

כלי התקשורת הספרדיים דיווחו כי התשלום על החופש יבוצע על ידי המדינה, תוך שהם מצטטים את דבריה של שרת השיוויון מונטרו שהזהירה שאי קבלה לעבודה על רקע חופשת המחזור, תהווה "אפליה לרעה של נשים".