מקורב לפוטין מזהיר: "משלוחי נשק ישראלים לקייב יהרסו את היחסים"

דמיטרי מדבדב, סגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה ולשעבר נשיא וראש הממשלה של רוסיה התייחס לאפשרות שישראל תעביר אמצעי לחימה לאוקראינה, ואמר כי "משלוחי נשק שיגיעו מישראל לאוקראינה - יהרסו את הקשרים בין מוסקווה ותל אביב"

דמיטרי מדבדב
דמיטרי מדבדב, לשעבר נשיא וראש הממשלה של רוסיה, המכהן כסגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה | צילום: רויטרס

דמיטרי מדבדב, לשעבר נשיא וראש הממשלה של רוסיה, המכהן היום כסגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה ומוכר כמקורב לנשיא הנוכחי ולדימיר פוטין, התייחס לאפשרות שישראל תעביר אמצעי לחימה לאוקראינה, לרבות מערכות הגנה אוויריות: "נראה שישראל נערכת לשלוח אמצעי לחימה לקייב, מהלך מאוד פזיז. משלוחי נשק שיגיעו מישראל לאוקראינה - יהרסו את היחסים בין מוסקווה ותל אביב". כך כתב היום (שני) מדבדב בחשבון הטלגרם שלו.

כמו כן, בהודעה שפרסם מדבדב בטלגרם הוא כינה את האוקראינים "נאצים". "מספיק להסתכל על הסמליות של עוזריהם המודרניים", כתב. מדבדב הוסיף כי אם ישראל תעביר נשק לאוקראינה, הרי שעליה לראות בבנדרה (סטפן בנדרה, פעיל פוליטי לאומני אוקראיני שנתפס ברוסיה כמשת"פ של הנאצים וכמי שהרג אזרחים רבים) ושוחביץ' (רומן שוחביץ', לאומן אוקראיני שהשתתף בטבח של עשרות אלפי יהודים בתקופת השואה) כ"גיבוריה".

בידיעה שפורסמה מאוחר יותר בסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק", בה צוטטו את דבריו של מדבדב, אוזכרו גם דבריו של שר התפוצות נחמן שי לפיהם יש "להגיש לאוקראינה סיוע צבאי כפי שעושות ארה"ב ומדינות נאט"ו". כזכור, כך פרסם אתמול שי בחשבון הטוויטר שלו.

בהקשר זה, יצוין כי בשבוע שעבר בכיר עלום שם במערכת הביטחון הישראלית אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע מודיעיני על המל"טים האיראניים שנמצאים בשימוש רוסי". לדברי הגורם, כחלק מהסיוע המודיעיני הישראלי, חברה פרטית ישראלית מספקת לאוקראינה תמונות לוויין של עמדות מל"טים של צבא רוסיה.

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה | צילום: רויטרס

הדיווחים הללו מגיעים על רקע אכזבתה של ממשלת אוקראינה ומצד העומד בראשה - הנשיא זלנסקי, מישראל וממדיניותה בכל הנוגע למכירת אמצעי לחימה לאוקראינה. בתוך כך, אוקראינה ביקשה מישראל בכמה הזדמנויות שזו תמכור לה מערכות הגנה אווירית ונשק תוצרת כחול לבן. עד כה, ישראל סירבה לבקשותיה של קייב.

יצוין כי הבוקר, משרד הנשיאות האוקראיני הודיע כי נשמעו מספר פיצוצים בבירה קייב, במסגרת מתקפה רוסית שכוונה למטרות אזרחיות ולמתקני אנרגיה, בה נעשה שימוש במל"טים מסוג "קמיקזה", שייתכן והועברו לרוסיה על ידי איראן.

הפצצות בקייב, הבוקר
הפצצות בקייב, הבוקר | צילום: רויטרס

ראש העיר של הבירה הודיע גם הוא על כמה פיצוצים שהרעידו בין היתר את רובע שבצ'נקו, והוסיף כמה כמה בנייני מגורים ניזוקו כתוצאה מהתקיפות, ואף פרצה שריפה בבניין אחר בעיר. לטענתו, אדם אחד נהרג במתקפה ו-3 נוספים נפצעו. התקיפה הרוסית בקייב נערכת שבוע בלבד לאחר המתקפה המסיבית של רוסיה בבירה ובערים נוספות ברחבי אוקראינה במהלכה נהרגו עשרות בני אדם ורביo נוספים נפצעו.

אתמול דווח כי איראן מתכוונת לספק נשק לרוסיה על מנת לעזור לה להמשיך את התקיפה באוקראינה, כשלפי הדיווח, הרפובליקה האיסלמאית תצייד את הצבא הרוסי בין היתר במל"טים ובטילי קרקע-קרקע מיוחדים מתוצרת איראנית.