המסע למכה: שליח חדשות 13 בתיעוד מהעיר הכי חשובה לאיסלאם

מכה היא העיר הכי קדושה לאיסלאם ומוקפת במצלמות משוכללות כדי למנוע כניסה למי שאינו מוסלמי. גיל תמרי הוא הכתב הישראלי הראשון שהצליח להיכנס אל העיר ולצאת למסע בה - ואף להתקרב למגדל השעון שמתחתיו נמצאת האבן הקדושה. ומה קרה כשחשדו בו? צפו

זמן צפייה: 10:37

רק בשבוע שעבר חגגו מיליוני עולי רגל מוסלמים את החג' הקדוש במכה. העיר מכה היא העיר הקדושה ביותר לאיסלאם, והיא אסורה לכניסה בפני כל מי שאינו מוסלמי. בין רגע, הנוף משתנה לנגד עינינו: ג'דה השטוחה מפנה את מקומה להרים שמקיפים את אזור מכה. גם שלטי הדרך משתנים: הם מכריזים באדום כי לא מוסלמים חייבים לרדת מיד מן הכביש הזה ולנסוע דרך מעקף מכה, כדי שלא יגיעו כלל לעיר הקדושה.

לבסוף, החלטנו לנסוע ישר - בכביש המיועד למוסלמים בלבד. לאחר הבידוק הביטחוני, השוטר הסעודי הורה לנו להמשיך בנסיעה לכיוון מכה. מרחוק ניתן לראות את מגדל השעון הענק של העיר, מתחתיו נמצאת הכעבה - האבן השחורה. שער העיר הוא ספר קוראן ענק, הפתוח לרווחה בראש שתי קשתות.

גיל תמרי מכה סעודיה
גיל תמרי על הר ערפאת במכה שבסעודיה

בדרך אל מסגד אלחראם, אחד משני המסגדים הקדושים ביותר לאסלאם, אנחנו רואים את עולי הרגל שחזרו זה עתה מהמסגד הקדוש. בדרך להר ערפאת, המקום שבו על-פי המסורת נגלה המלאך גבריאל אל הנביא מחמד, אליו עולי הרגל נוהגים לעלות אחרי שהם פוקדים את האבן השחורה - הכעבה, עברנו בעיר האוהלים מינה, המשרתת את מיליוני עולי הרגל המגיעים למכה, שאינם נדרשים לשלם על דבר כשהם נמצאים בממלכה: הם יקבלו מקום ללון בו, ומזון לאכול וגם שתייה.

כשהגענו אל הר ערפאת, "הר הרחמים", ולאחר שצעדנו לעבר הפסגה, המדריך שלי מסמן לי ללכת מהמקום, הרי ששמע אנשי דת מסתודדים ביניהם, שיש לגשת אליי ולברר אם אני מוסלמי. כעבור זמן מה, הגענו אל הרכב עד שלבסוף יצאנו מהעיר.