לאחר הפגנות ענק והפיכה צבאית: נשיא מאלי התפטר מתפקידו

איברהים בובאכר קיטה פיזר את הפרלמנט לאחר שנעצר על ידי כוחות המורדים, יחד עם בכירים נוספים במדינה. מועצת האו"ם צפויה להתכנס לדיון חירום בנושא. "איני רוצה שדם יישפך כדי שכוחי יישמר"

זמן צפייה: 00:20

נשיא מאלי, איברהים בובאכר קיטה, התפטר היום (רביעי) מתפקידו ופיזר את הפרלמנט. זאת, בעקבות הפיכה צבאית במדינה ויום לאחר שנעצר על ידי כוחות המורדים, יחד עם ראש הממשלה ובכירים נוספים. גורמים במערב הביעו את חששם מהכאוס במדינה, ומועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס לדיון מיוחד.

בהודעת ההתפטרות שלו, אמר הנשיא קיטה כי: "אינני רוצה שדם יישפך כדי שכוחי יישמר". עוד אמר הנשיא: "אם היום, גורמים מסוימים בכוחות חמושים שלנו רוצים להביא לסיום כהונתי דרך התערבות צבאית, האם באמת יש לי ברירה?". לבסוף, סיים הנשיא במילים אלו: "אינני נוטר טינה לאף אחד, אהבתי למדינתי אינה מאפשרת לי". לאחר הודעתו של קיטה, ההמונים יצאו לכיכר בבירה במקו במטרה לחגוג את התפטרותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

רקטה שוגרה מרצועת עזה ונפלה בשטח פתוח בעוטף; צה"ל תקף בתגובה

שר החוץ הסודאני מתנער מהודעת דוברו: "לא דנו בקשר עם ישראל"

בכירים במשרד הבריאות מעריכים: סגר בחגים הפך בלתי מעשי

מתנגדי המשטר מפגינים בבירה בבירת מאלי, במקו
מתנגדי המשטר מפגינים בבירה בבירת מאלי, במקו | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים נערכו הפגנות ענק ברחבי המדינה על רקע המצב הביטחוני המעורער והשחיתות השלטונית. לפי האו"ם וארגוני זכויות האדם, לפחות 14 מפגינים נהרגו מאז החל גל מחאות הענק במדינה. בהמשך לכך, השתלטו כוחות המורדים, שמקורם בבסיס צבאי הנמצא עשרות קילומטרים מהבירה, על תחנות הרדיו והטלוויזיה במדינה. לפני מעצרו של הנשיא, ירו כוחות המורדים מחוץ לביתו.

נשיא מאלי: איברהים בובאכר קיטה
נשיא מאלי: איברהים בובאכר קיטה | צילום: רויטרס

המרד מגיע על רקע תסכול החיילים משכרם וחוסר האונים מול הג'יהאד. בעקבות ההפיכה הצבאית, 15 מדינות אפריקניות סגרו את גבולותיהן עם מאלי, ניתקו עמה כל פעילות כלכלית ומידרו אותה מכל הגופים שמקבלים החלטות. בנוסף, האו"ם והאיחוד האפריקאי קראו לשחרורם המיידי של כלל העצורים שבידי כוחות המורדים. מנהיג המורדים הוא קולונל מאליק דיאוו, סגן מפקד המחנה הצבאי קאטי, יחד עם גנרל נוסף, סדיו קאמרה.