יירוט המטוס המלזי ב-2014: ארבעה נאשמים ברצח 298 הנוסעים

כתב אישום יוגש נגד שלושה אזרחים רוסים ואזרח אוקראיני בגין הפלת טיסת MH-17 של "מלזיה איירליינס" מעל אוקראינה לפני כחמש שנים. משפטם צפוי להיפתח במארס בשנה הבאה

זמן צפייה: 03:38

תוצאות ועדת החקירה לאירוע ההתרסקות של טיסת MH-17 של "מלזיה איירליינס", שיורטה מעל מזרח אוקראינה בשנת 2014 התפרסמו היום (רביעי). וילברט פאוליסן, שעמד בראש הוועדה ההולנדית, סיפר כי כתב אישום יוגש נגד שלושה אזרחי רוסיה ואדם נוסף מאוקראינה בגין הפלתו ורצח 298 הנוסעים שהיו עליו. משפטם של הארבעה צפוי להיפתח במארס 2020. כמו כן, צוות החקירה ההולנדי הבהיר כי משגר הטילים סופק על ידי רוסיה, וקרא לרוסים לאפשר לחוק את החשודים שחיים במדינה.

לאחר הפלת המטוס, שהייתה לאסון האווירי הגדול בתולדות מלזיה, הועלתה השערה לפיה הופל בידי מערכת טילי נ"מ מדגם "בוק", שדווח כי הוצבה ימים ספורים קודם לכן במסגרת מלחמת האזרחים באוקראינה וכי יש לה היכולת לשגר טילים לגובה בו נפגע המטוס. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען כי אוקראינה אחראית להתרסקות המטוס וכי לרוסיה אין שום קשר למאורע.

במאי 2018, מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב ואוסטרליה דרשו מרוסיה לשאת באחריות להפלת הטיסה. הדרישה הגיעה לאחר שצוות חקירה בין-לאומי פרסם דוח שקבע כי מערכת הטילים שהפילה את המטוס שעשה את דרכו מאמסטרדם לקואלה לומפור – שייכת ליחידה צבאית רוסית. רוסיה מצידה, שללה את ההאשמות נגדה.

המטוס המלזי שהופל מעל שמי אוקראינה בשנת 2014
המטוס המלזי שהופל מעל שמי אוקראינה בשנת 2014 | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

ה-OECD: האלימות בביה"ס בישראל גבוהה פי 6 מבמדינות הארגון

ועדת השחרורים אישרה: האישה שרצחה את בעלה המתעלל תשוחרר ממאסר

"אין בסיס לטענה": נדחתה פניית כחול לבן נגד הגדלת מספר השרים

לאחר הצהרת האיחוד האירופי, יצא משרד ההגנה הרוסי בהאשמות כלפי אוקראינה. "הטיל שהפיל את המטוס הגיע מארסנל הנשק האוקראיני בסבירות גבוהה", הוצהר. "השרידים שהוצגו על-ידי החוקרים הראו כי מדובר בטיל סובייטי שיוצר בשנת 1986 והצבא הרוסי הוציא את הטילים הללו משירות עוד ב-2011".

עם זאת, צוין במשרד ההגנה הרוסי כי "ייתכן ואוקראינה 'ירשה' את הטילים מהצבא הרוסי. לכן אנו טוענים כי הנשק שייך לאוקראינים בסבירות גבוהה". שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי שוחח עם מקבילו ההולנדי ולאחר השיחה אמר כי האחרון לא יכל לספק לו ראיות למעורבות רוסית בהפלת המטוס.

שרידי המטוס המלזי שהופל מעל שמי אוקראינה בשנת 2014
שרידי המטוס המלזי שהופל מעל שמי אוקראינה בשנת 2014 | צילום: רויטרס

באוקטובר 2015, קבעה ועדת חקירה הולנדית שהמטוס הופל באמצעות טיל קרקע אוויר מסוג "בוק - 9K37" מתוצרת רוסית. החוקרים אף הצליחו לאתר את השטח הגאוגרפי שממנו נורה הטיל - שטח בגודל 320 קמ"ר באזור המזרחי של אוקראינהבספטמבר 2016 הגיע צוות חוקרים הולנדי נוסף לממצאים דומים, לפיהם המטוס הופל על ידי טיל שנורה ממערכת מרוסיה ולאחר הפלת המטוס הוחזרה לרוסיה. 

זהו אסון התעופה השני שאירע במטוס של "מלזיה איירליינס". בשנת 2014 קדמה לו היעלמותה של טיסה 370 של החברה, עליה היו על סיפון המטוס 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות.