מאה שנים של טעות: זהו השם האמיתי של אחד האתרים המפורסמים בעולם

חוקרים גילו כי שמו של מאצ'ו פיצ'ו, שהודפס על פני אלפי מפות ומסמכים ושבו מבקרים אלפי מטיילים בשנה, שונה מהשם המקורי שנתנו לו בני המקום. מהו השם והאם הוא ישתנה? בכלל לא בטוח

מאצ'ו פיצ'ו פרו דרום אמריקה

כמעט כל המטיילים שבוחרים לצאת לטיול הגדול אחרי הצבא לדרום אמריקה, מבקרים באתר התיירות המפורסם "מאצ'ו פיצ'ו", אבל ככל הנראה הם טיפסו עד עכשיו על ההר הלא נכון - או יותר נכון - טיפסו על ההר ששמו לא נכון.

במחקר שפורסם בעיתון לחקר ההרים האנדים 'ניאוופה פאצ'ה' (Ñawpa Pacha), במשך יותר ממאה שנים אתר התיירות המפורסם "מאצ'ו פיצ'ו" נקרא כך בטעות. בני האינקה קראו למקום "הוואינה פיצ'ו" (Huayna Picchu). משמעות המילה היא "חדש" או "צעיר" בזמן שמשמעות המילה "פיצ'ו" היא "פסגת ההר".

החוקרים מאמינים שהאתר שנבנה בסביבות בשנת 1420 ושימש את אצילי קוסקו, בירת אימפריית האינקה וכשהמתיישבים הספרדים כבשו את האימפריה, "הוויאנה פיקצ'ו" ננטש.  מאז ובמשך מאות שנים, האתר נותר חבוי בין ההרים האנדים שבפרו, עד שנתגלה מחדש על ידי היירם בינגהאם ב-1911.

לפי דבריו של בראיין באוור, פרופסור לאנתרופולוגיה מאוניברסיטת אילינוי בשיקגו, בינגהאם קרא לאתר בכתביו "מאצ'ו פיצ'ו" כשהסתמך על מידע שניתן לו מידי חקלאי מקומי שגר באזור. במהלך המחקר, באוור מצא הוכחה שהשם המקורי שונה מהשם הידוע. גם ההיסטוריון הפרואני, דונאטו אמאדו גונזלס, הגיע לאותה המסקנה בעצמו, והוא הצטרף לבאוור במסע לחקר השם האמיתי.

באוור ואמאדו גונזלס בחנו מחדש את רשמיו של בינגהאם ואת המפות שהודפסו לפני ולאחר ביקורו באתר. אחד הממצאים שהפתיעו את השניים היה מכתב משנת 1588, שבו בני המקום התייחסו לאתר בשם "האווינה פיצ'ו". החוקרים טוענים שהטעות בשם לא מפתיעה משום שהארכיאולוגים שאינם בני המקום לא השקיעו מאמץ רב במחקר השמות שניתנו לאתרים על ידי בני האינקה.

למרות זאת, החוקרים חשובים שנכון יהיה להשאיר את האתר עם שמו הידוע, ולא לשנות את השם המוכר. לפי החוקרים, העובדה כי השם שונה מהשם המוכר גם מערערת על כך שבינגהאם באמת גילה את האתר משום שבני המקום ידעו לגביו עוד הרבה לפני שהגיע למקום.